Антропометричните данни на изследваните деца от експерименталните групи показват добро развитие и значителен прираст особено на показателите за гръдна обиколка (табл. 4).
Таблица 4. Стойности на показателите за физическо развитие и съответния прираст на изследваните от нас групи по пол
Група | Пол | Ръст/сm | Тегло/kg | Гръдна обиколка | ||||||
Вход | Изход | Прираст | Вход | Изход | Прираст | Вход | Изход | Прираст | ||
Експери-ментална | момче | 110,63 | 127,63 | 17,00 | 20,26 | 26,18 | 5,92 | 53,05 | 62,93 | 9,88 |
момиче | 103,57 | 123,07 | 19,50 | 18,21 | 23,93 | 5,72 | 51,43 | 62,11 | 10,68 | |
total | 107,72 | 125,75 | 18,03 | 19,42 | 25,25 | 5,83 | 52,38 | 62,59 | 10,21 | |
Контролна | момче | 107,64 | 121,27 | 13,64 | 18,76 | 24,27 | 5,51 | 51,05 | 56,64 | 5,59 |
момиче | 108,18 | 124,08 | 15,90 | 19,47 | 25,37 | 5,89 | 53,61 | 58,82 | 5,21 | |
total | 107,98 | 123,05 | 15,07 | 19,21 | 24,97 | 5,75 | 52,67 | 58,02 | 5,35 |
10 см.Обобщено се стига до извода, че формите на взаимодействие с карате въздействат благоприятно на развитието на децата, но не се наблюдава голяма разлика в сравнение с изследваните от нас контролни групи и изследванията, направени от Янев и колектив на деца, трениращи друго бойно изкуство. Хипотезата за подобряване на показателите за физическо развитие не е значима, с изключение на данните за гръдна обиколка.
При визуален контрол се констатира много добро телосложение, няма ниски и с наднормено тегло или високи и слаби деца, всички са с нормални за възрастта пропорции на ръста спрямо телесната маса. По-малкото килограми не са вследствие на недохранване, а на добър двигателен режим.
Фактът, че децата, трениращи карате, увеличават виталния капацитет на белите дробове, не е за подценяване, защото това води до по-добра вентилация на белите дробове, което от своя страна води до устойчивост на остри респираторни заболявания.
Насищането на кръвта с кислород също се подобрява, а от там – по-добра работа на сърдечносъдовата система и по-добро функциониране на организма като цяло.
-
- Бижков, Г. & Краевски, В. (2002). Методология и методи на педагогическите изследвания. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Янев, Б., Щерев, П., Боев, П., Генов, Ф., Сепетлиев, Д., Попов, И. & Захариев, Б. (1982). Физическо развитие, физическа дееспособност и нервно-психическа реактивност на населението. София: МФ.
-
Анна Йорданова, ОДЗ № 15 „Слънце“, Хасково
anijordanova69@abv.bg
рецензент: гл. ас. Николай Коев