Междупредметните връзки с учебните предмети от културно-образователната област „Природни науки и екология“ са в основата при формирането на първоначалните представи за обекти и явления от природата и обществената среда и създават предпоставки за изграждане на основните групи умения и за възпитаване на положително отношение към околната среда и човека като биосоциално същество. В уроците по физическа култура учениците се запознават с необходимостта от спазване на правилен двигателен режим, както и с ролята на физическата култура за укрепване на мускулатурата и др. Дискретно поднесените знания, без излишно вербализиране, спомагат учениците сами да стигнат до отговори на въпроси като: Как трябва да бъдем облечени в уроците по физическа култура през различните сезони? (в 1. клас); С какво физическата култура подпомага изграждането на правилен двигателен режим? (във 2. клас); Как се променя пулсът при изпълнение на физически упражнения? (в 3. клас); Как можем да се закаляваме? (от 1. до 4. клас).
Играта „Четирите стихии“ – земя, вода, въздух и огън, е успокоителна игра, подходяща за заключителната част на урока. Учениците са строени в кръг, в средата му е учителят или водещ ученик, който подава лека или плътна топка към някого и съобщава името на една от „стихиите“. Ученикът, който е уловил топката, трябва да назове името на животно, обитаващо съответната среда, и да подаде по определен начин топката към водещия, а при „огън“ да не я докосва. В друг вариант на играта вместо животно може да се изисква назоваване на техническо средство, движещо се в съответната среда, или пък водещият назовава животното или техническото средство, а получаващият топката съобщава „стихията“.
Друга игра, с която може да се осъществи междупредметна връзка, е „Годишни времена“. Подготовката за тази игра може да започне още в урока по изобразително изкуство, където учениците да нарисуват любимия си сезон. Избраните най-хубави рисунки на всеки сезон се поставят на различни места в салона или на двора. Щом учителят или водещият назове някой от сезоните, учениците се придвижват по определен начин до съответната рисунка и се строяват в редица или колона. Играта има много и интересни варианти, а ефектът е многопосочен – активизиране на вниманието и двигателната дейност на учениците, обогатяване на естетическите възприятия и т.н.
В уроците по домашен бит и техника учениците от 1. клас изработват знаме. Най-хубавите знамена може да се използват в урока по физическа култура за играта „Смяна на местата“ (в 1. клас). Знамената на различни държави, изработени от учениците във 2. клас, намират своето място в играта „Столици“. Използвайки в подвижните и щафетните игри предмети (хвърчила, ракети, лодки и др.), изработени от учениците, учителят по физическа култура осмисля вложения от тях труд за направата им.
Музикалният съпровод в уроците по физическа култура допълват знанията по музика за темп, ритъм, метрум и др. С броенето (тактуването) при общоразвиващите упражнения, ходенето, бягането, гимнастиката и др. двигателни действия, изпълнявани с музикален съпровод, движенията стават по-съвършени.
Казаното до тук ни дава основания да направим някои общи изводи и препоръки:
- Прилагането на междупредметни връзки в уроците по физическа култура подпомага овладяването на знания, умения и навици в нагледна и действена обстановка по всички учебни предмети;
- Необходимо е да се изгради научнообоснована система за междупредметни връзки между учебните предмети от 1.–4. клас на СОУ, с която да се осъществява целенасочено пренасяне на минал опит и знания на учениците при решаването на нови учебно-познавателни и практически задачи;
-
Вася Александрова, СОУ „Димитър Маринов“, Лом
рецензент: гл. ас. Николай Коев