Модел на педагогическа технология на групова работа с използване на интерактивни методи
Цел на педагогическата технология
Целта на технологията на групова дейност е да се повишат постиженията на учениците и да се развият социалните умения и отношения към процеса на обучение. Обучението по физика и астрономия в средните общообразователни училища изисква усвояване на знания и формиране на умения за опознаване на неживата природа. Очакваните резултати, заложени в учебната програма, насочват вниманието ни към познавателните равнища на уменията, които се постигат от учениците по време на обучението, и това са: знание; разбиране; анализ; синтез и приложение. Учебната програма по физика и астрономия в България изисква усвояване на знания и умения, които могат да осигурят професионална реализация в необятното поле на науката, която все още разбира една много, много малка част от заобикалящия ни свят. Целите на обучение в 9. клас са разработени за 72 часа хорариум. Това не е завършващ етап от обучението по предмета в гимназиален етап и се изисква усвояване на знания, умения и отношения както в теоретичен, така и в практически аспект. В задължителната подготовка, в ядро „Механични трептения и вълни“ се изисква учениците:
- да използват основни величини и съотношения при хармоничното трептене и при вълновите процеси;
- да описват явленията резонанс, отражение и интерференция на механична вълна;
- да разграничават звука от електромагнитните вълни по основни характеристики и свойства;
- да илюстрират с примери как специфични свойства на електромагнитните вълни и на звука се използват от живите организми, в медицината и комуникациите (Градинарова, 2001).
Явленията, свързани с трептенията и вълните, се разглеждат в 7. клас, но на качествено равнище. В 9. клас се разширяват стари понятия, въвеждат се нови, използват се количествено описание, графично изобразяване, енергетично разглеждане и приложения. Темите са стъпаловидно подредени – трептения, вълни, звук, с база трептеливо движение, изясняващо се чрез примери за двата вида пружинно и математическо махало. Вълните се свързват с деформацията на телата под действието на сили в различни направления, което е условие за възникване на напречни и надлъжни вълни. Описват се типичното вълново явление – интерференцията, отражението и получаващата се като резултат стояща вълна. Звукът се разглежда в две направления – получаване и възприемане от човека, като се използват източници на звук като камертон, струни, музикални инструменти. Акцентира се на здравнообразователните насоки. Връзка с електромагнетизма от първия учебен срок се осъществява чрез понятието „електромагнитни вълни“ – хипотезата на Максуел, източници и свойства, прави се аналогия с механичните вълни (Градинарова, 2001). Разглеждат се ЕМВ в честотния диапазон на радиовълните, което показва огромното им приложение, особено в масовите съобщителни и информационни средства в годините на най-бързо развиващите се безжични технологии. Тази сложна мрежа от понятия, които трябва да се усвоят за краткото време на втория учебен срок, налага да се потърсят нови, нестандартни методи за обогатяване на знанията и уменията с цел да се повишат ефективността на обучението, интересът към физиката, към изучаването на всепоглъщащия ни нов свят на комуникации и електроника. Колкото и да не ни харесва думата „успеваемост“, тя е свързана с ефективността, а оценката е измерител и учениците трябва да се научат да се гордеят с нея. Така възниква идеята за реализиране и провеждане на групова работа с диференцирано прилагане на интерактивни методи и средства в раздела „Механични трептения и вълни“ и създаване на специална програма.