Програма за осъществяване на групова работа с диференцирано използване на интерактивни методи и средства
След анализиране на съдържанието и целите, заложени в ядро „Механични трептения и вълни“, груповата диференциация в хода на обучението не налага промяна в календарния план на часовете, както и промяна в заложеното учебно съдържание. Възприемането на това абстрактно съдържание може да се подобри посредством групова работа с внедряване в нея на интерактивни методи чрез следната програма.
Съдържание | Основни категории учебни цели | Интерактивни методи и средства в групите | |||
Знание | Разбиране | Приложение | Анализ | ||
1. Физични величини – дефиниции за Т, ν, λ, А, u | + | + | + | Рисуване на идея Панелна дискусия Ролеви игри Светкавица Мозъчна атака Казус Светофар Съчинения Дискусии Интервю Таблици Карти Графики Презентации Постери Кръстословици Макети Проекти Симулации |
|
– измервателни единици за Т, ν, λ, А, u | + | + | + | ||
– дефиниции за пер. движ., ХТ, МВ – видове, ХВ, стояща вълна, звук и видове, математическо и пружинно махало и периодите им | + | + | + | ||
– чертане на графики на вълните | + | + | + | + | |
– умения за разчитане на графики за изчисление на величини | + | + | + | + | |
2. Зависимости между величини , , , , , , , |
+ | + | + | + | |
3. Физични понятия – кохерентност, синусоида, фронт, лъчи, макс. и мин., източници и приемници на звук, тон, шум | + | + | + | ||
4. Физични закони и принципи | + | + | + | + | |
5. Физични явления – периодичен процес, интерференция, дифракция, отражение и пречупване, резонанс | + | + | + | + | |
6. Решаване на задачи, свързани със зависимости – 2, и закони – 4 | + | + | |||
7. Демонстрационни експерименти за 1, 2, 4 | + | + |
Легенда: ХТ – хармонично трептене, МВ – механични вълни, ХВ – хармонична вълна
В методическата литература няма препоръки кои от интерактивните методи са най-подходящи и приложими за реализиране на технологията на групова дейност. Може би всички са ефикасни и затова еднакво позволени, но в хода на експеримента ще се ръководим от това, което гимназистите сами избират, което най им приляга и харесва. Учителят „само“ наблюдава, консултира, сътрудничи и организира. Учениците все повече се борят за свобода на действията си, затова очакват да им се позволи да вземат решения, независимо от риска тези решения да не са най-правилните. Учителят трябва да се научи да дава възможност да вземат и неправилни решения. Историята показва, че някои приети за неправилни решения се превръщат в научни открития.
Интерактивното обучение е ориентирано към обучаващия се, което означава, че игра или филм, снимки или табло с карикатури и анекдоти, таблици или кръстословици, театрална сценка или интервю ще ги сблъскат с житейски проблеми, с техни потребности и интереси. Работата в групата под ръководството на учителя ще помогне за разгадаването и опознаването на хоризонтите на заобикалящия ни свят.
-
- Андреев, М. (2001). Процесът на обучението. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Бижков, Г. & Краевски, В. (2007). Методология и методи на педагогическите изследвания. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Буров, Ст. и др. Съвременен тълковен речник на българския език с приложения. Габеров.
- Градинарова, М. и др. (2001). Физика и астрономия 9. и 10. клас. Методически насоки. София: Анубис.
- Гюрова, В. и др. (2006). Интерактивността в учебния процес. София: Агенция Европрес.
- Денев, П. (2005). Интерактивни педагогически умения. София.
- Десев, Л. (2008). Речник по психология. София.
- Димитрова, Н. (2013). Интерактивност и обучение. Модели на интерактивното обучение в продължаващото образование на учителите по физика. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Костова,З. (2003). Интерактивни и иновативни методи на преподаване. Благоевград.
- Кюлджиева, М. (2001). Физика и астрономия ЗП за 9. клас. София: Педагог 6.
- Максимов, М. & Христакудис, Г. (2001). Физика и астрономия. Учебник за 9. клас ЗП. София: Булвест 2000.
- Петров, П. (2001). Дидактика. София: Веда Словена – ЖГ.
- Попов, Хр. и др. (2001). Физика и астрономия за 9. клас ЗП. София: Просвета.
- Тодорина, Д. (2011). Общи организационни форми на обучение. Благоевград.
- Цанков, Св. & Войноховска, В. (2014). В: Образованието в информационното общество – шеста национална конференция.
- Кети Проданова, ПГХТ „Акад. Неделчо Неделчев“, Сливен
keti_659@abv.bg
рецензент: гл. ас. д-р Нели Димитрова