Примерни самостоятелни учебни дейности за извънкласна работа и тяхното оценяване
Разработването на електронна презентация през последните години е самостоятелна дейност, която се предлага на учениците от прогимназиалния и гимназиалния етап на образование. Темата се задава от учителя или се избира от ученика. Тази дейност предполага ученикът сам да открие допълнителна информация по темата, да я структурира и представи в електронна презентация със съответно онагледяване.
Важен елемент в тази форма на самостоятелно учене е представянето на критериите за оценка на разработената презентация. Примерни теми по различни предмети могат да бъдат: „Симетрия, ротация и транслация в заобикалящата ни природа“, „Забележителности в моето родно място“, „Пътят на въглеродния диоксид – връзката между неживата и живата природа“.
Критериите за оценка може да бъдат свързани с определянето на целта на разработвания продукт и с планирането на дейността, със събирането на информация по проблема – какво е известно за него от предложеното в клас съдържание, нови елементи, открити и представени от ученика, с откриването на нови начини за онагледяване на вече известно съдържание. Критериите може да бъдат свързани и с представянето на информацията: оформление, шрифт, оцветяване, четивност, атрактивност; презентирането пред класа; описването на източниците на информация; подчертаването на собствените виждания и др.
Разработването на проект е система за обучение, гъвкав модел за организация на учебния процес. Проектът може да се разработва от учениците както самостоятелно, така и в групова работа. Особено значение при самостоятелното учене имат проекти, които дават възможност на учениците да осмислят съдържанието, да го приложат или изискват откриване и приложение на нова информация. Подходяща тема за проект е например „Проследете пътя на полиетилена (полистирола, поливинилхлорида и т.н.) от неговото получаване до кофата за боклук“ (от какво и как се получава , какви свойства има, за какво се употребява, какво се случва с предметите, след като престанат да ни служат, какво трябва да се направи за тяхното оползотворяване). Дейностите са свързани с проучване на литература и нагледно представяне на цялостни и взаимосвързани знания за вещества и процеси във вид на постери, които съдържат схеми, рисунки, снимки, текст, макети, колажи.
Критериите за оценяване на изпълнението на проектите може да бъдат: обем и пълнота на разработката, аргументиране на предложените решения, творчество, оригиналност и др.
Заключение
Когато системно се прилагат дейности, свързани с четенето и разбирането на вербална информация, работата с думи и текстове, онагледяването на словесната информация, дейности, които предполагат ученикът сам да открие допълнителна информация по темата, да я структурира и представи, дейности, които дават възможност на учениците да осмислят съдържанието, да го приложат или изискват откриване и приложение на нова информация, се създават много благоприятни условия за усвояване на научния език, изграждане на обща езикова култура, развиване на метакогнитивни способности, рефлексивно мислене, постигане на контрол над процесите при възприемане, осмисляне и усвояване на дадена информация.
Самостоятелното (информално) учене има значение за индивидуализацията в процеса на обучение и дава възможност за творческото развитие на всеки ученик. Със своите качества и способности учениците стават активна част в образователния процес, което е цел на личностно ориентираното образование.
-
- Бояджиева, Е. & Кирова, М. (2013а). Оценяване на учениците. Помагало за педагогическите специалисти. София: НИОКСО.
- Бояджиева, Е. & Кирова, М. (2013б). Оценяване на учениците. Работна тетрадка. София: НИОКСО.
- Георгиев, М. и др. (2004). Химия и ООС. 9. клас. София: Булвест 2000.
- Димитров, О. и др. (2008). Биология и здравно образование. 7. клас. София: Булвест 2000.
- Димова, Д. (2013). Образователен дизайн. Концептуални основания и практически решения. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Димова, Д. (2006). Образование за устойчиво развитие в обучението по химия. Методически разработки. Русе: Изд. на РУ „Ангел Кънчев“.
- Лозанов, Ч. & Витанов, Т. (2009а). Модели на геометрични тела. София: Анубис.
- Лозанов, Ч. & Витанов, Т. (2009б). Геометрични модели. София: Анубис.
- Максимов, М. Учебник по човекът и природата. 3. клас. София: Булвест 2000.
- Павлова, М. и др. (2009). Учебна тетрадка по химия. 8. клас. София: Педагог 6.
- www.diuu.bg/ispisanie/broi21/21kt21kt7htm [29.11.2013]
-
Пепа Георгиева, ПГХТ „Акад. Неделчо Неделчев“, Сливен
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова