Според Националната стратегия за развитие на физическото възпитание и спорта в Република България 2011–2020 година нивото на физическото развитие и физическата дееспособност на децата и учениците в сравнение с предишните поколения техни връстници е значително занижено. Неблагоприятна е тенденцията за все по-нарастващото обездвижване на подрастващото поколение (51% са силно обездвижени). В съвременното общество обучението по физическо възпитание и спорт се явява почти единствена възможност за активна двигателна дейност. По тази причина спортните педагози трябва да използват подходящи форми за повишаване на интереса и на мотивацията на младите хора за системни занимания със спорт.
Принципи за мотивация на учениците за занимания с баскетбол
- Развиване на необходимите за баскетбола координационни способности и двигателни качества у учениците.
- Формиране на основни умения и навици от технико-тактическата подготовка по баскетбол у учениците чрез тренировъчната дейност.
- Осигуряване на възможности за участие в извънучилищни състезания и турнири за постигане на необходимата игрова подготовка.
- Осигуряване на материално-техническа и финансова обезпеченост на подготовката – зала, екипировка, спортни пособия и др.
Методи и подходи за мотивация на учениците за занимания с баскетбол
- Комплексно развитие на индивидуалните двигателни способности и създаване на умения за групови взаимодействия в игрови условия. Разширяване на обема от баскетболни знания и умения, разнообразяване на подготовката и постигане на баскетболно развитие.
- Стимулиране на естествената биологична потребност от двигателна активност у учениците чрез използване на индивидуален и диференциран подход, на интегрален подход, постигане на бързина на двигателната реакция, точност на движенията, координация на двигателните способности, специална ловкост и др.
- Съобразяване с възрастовите особености и възможностите на учениците, като изискванията в подготовката постепенно се повишават.
- Целенасоченост в подготовката при акцентиране на адекватното лично усилие за постигане на отборните приоритети и качествено изпълнение на задачите. Спазване на правилата на организация на тренировката, правилата на обучението и правилата на играта.
- Постигане на формиращ ефект в психологически и възпитателен аспект.
-
Августина Огнянова, Професионална гимназия по телекомуникации – София
рецензент: гл. ас. Николай Коев
1 2