Статията представлява опит за анализ и преосмисляне на понятията „професионална педагогика“, „професионално образование и обучение“. Прави се преход от историческите корени на професионалното образование към проблемите в настоящия момент. Образователните реформи, които се извършват в страната ни, заедно с развитието на нови образователни стандарти изискват промяна и в методиката на обучение, въвеждане на нови професии, в съответствие с пазара на труда, по-тесен диалог с бизнеса. Акцентира се върху законовата рамка, посочват се проблемите, изяснява се същността на професионалното образование като обществена ценност.
„Професионалната педагогика е научно направление, рефлектиращо (описващо и обясняващо) и проектиращо (нормиращо и прогнозиращо) развитието на явленията (професионално образование, подготовка, квалификация, развитие). Логическите основания представят професионалната педагогика като теоретичен конструкт, притежаващ всички отличителни атрибути и характеристики на наука“ (Мерджанова, 2004).
- Собствен научен обект и предмет. Обектът на професионалната педагогика са явленията на професионализация на личността, предметът са закономерностите и начините за организирано функциониране на явленията с цел постигане на педагогически цели.
- Собствена структура и задача – функционална и съдържателна структура;
- Методи – историографски и документални, математико-статистически, емпирични, експериментални, прогностични;
- Междупредметни връзки – педагогически, психологически, икономически, философски науки и т.н.;
- Специфични проблеми. Те са свързани с нарастващия авторитет на професионалната педагогика, нейната съвременна ефективност, реализацията на човешките ресурси, промените в институциите, нормативната рамка и т.н.
Първичното социално явление е професионалната подготовка, а вторичното институционално явление е професионалното образование.
В исторически план можем да обособим три пределно общи етапа в еволюцията на професионалната подготовка: период на спонтанна подготовка, органична част от трудовия живот още в първобитното общество, период на обособяване на професионална подготовка до късното средновековие и период на постепенна професионализация – институционализация, специална подготовка и на обучаващите, заплащане и сертификати, теоретично и научно осигуряване на дейността.
Еволюцията на професионалното образование в международен план минава през следните етапи:
- Поява на първите професионални училища – възникват първите професионални училища, които са частни и търговски. В Англия такова училище възниква през 1538 г., в Германия – 1706 г., в Русия – 1721 г.
- Развитие на национални и мрежи от училищни институции.
- Утвърждаване на системи за професионално образование в различните страни.
- Период на универсализация и централизация в развитието на системите.
- Период на демократизация и плурализация на системите.
- Период на паралелно утвърждаване на алтернативни форми.
В България след Освобождението 1878 г. се създават първите професионално-технически училища и техникуми, застъпени са вечерното и задочното обучение.
В периода 1980–1990 година училищата в системата на народната просвета се обединяват като:
- средни политехнически училища – образователно-трудови и политехнически училища с производствено обучение. Те обединяват положителните страни на общообразователните и професионалните училища върху политехническа и производствена основа;
- средни професионални училища – подготвят специалисти за нуждите на промишлеността, селското стопанство, строителството и транспорта, търговията, здравеопазването и други области на живота;
- професионално-технически училища – за подготовка на квалифицирани работници, създават се машинно-тракторни, сградостроителни и други училища. Те съществуват самостоятелно или като техникуми, към големи заводи, предприятия и земеделски стопанства. Постъпването в професионално-технически училища става след завършено основно образование, а курсът на обучение в тях трае от 1 до 3 години в зависимост от изучаваната професия.
През 1995 г. в публикуваната Бяла книга „Преподаване и учене – по пътя към учещото се общество“ Европейската комисия издига тезата за професионалното образование като „неразделна част от образованието на всеки човек“. Професионалната подготовка трябва да предполага възможности за лично професионално развитие и усъвършенстване, за адаптиране на личността към технологичните промени, професионалните форми на подготовка да осигуряват еднакъв достъп независимо от пол, възраст, образование и етническа принадлежност.
С влизането на България в ЕС през 2007 г. започват процеси на децентрализиране на системата на професионалното образование, оптимизиране на мрежата от училища, сътрудничество между професионалното образование и трудовия пазар, установяване на ефективност и качество на професионалното образование и обучение и стабилност на реформата в тази система.