Основни задачи на професионалното образование и обучение:
- Придобиване на професионална квалификация;
- Придобиване на правоспособност за професия, упражняването на която изисква професионални знания, умения и компетенции;
- Непрекъснато усъвършенстване на професионалната квалификация;
- Формиране на мотивационна система за реализация в гражданското образование;
- Формиране на обща култура на основата на националните и общочовешките ценности.
Учебните планове и програми включват задължителна общообразователна част, осигуряваща базисна подготовка за учениците. В частта на професионалната подготовка според Закона за професионалното образование и обучение се включва:
- обща за всички направления професионална подготовка;
- отраслова подготовка – единна за всички професии от съответното професионално направление;
- специфична подготовка – за всяка професия, бизнес обучение, чуждоезикова подготовка по професията;
- избираема подготовка – задължително избираема и свободно избираема.
Основно място в професионалните училища заема професионалната подготовка. Общообразователните предмети се изучават в началните години от професионалното обучение, а професионалната подготовка преобладава през последните години. В резултат на това учениците срещат сериозни затруднения при полагане на приемните изпити в университетите.
Друг основен проблем е липсата на съответствие между учебните програми и съвременното ниво на науката и техниката. Много програми дори са ориентирани към несъществуващи професии. Липсва комуникация между бизнеса и професионалното образование. Професионалните училища обучават кадри, от които много често пазарът на труда няма нужда.
Не по-малко сериозен проблем е, че повечето от учениците, завършващи професионалните училища, се нуждаят от допълнителна подготовка, за да бъдат конкурентоспособни. Причината за това може да се търси в по-големия дял теоретична подготовка, в липсата на подходящо оборудване в училищата, в отсъствието на контакт с бизнеса.
Според Закона за професионалното образование и обучение обучаващите институции в системата на професионалното образование и обучение са: професионални училища, професионални гимназии, професионални колежи, училища по изкуствата, спортни училища и центрове за професионално обучение.
Според данни на НСИ през учебната 2014/2015 година професионалното образование се осъществява в 414 учебни заведения, от които най-много са професионалните гимназии – 356. Професионалните гимназии подготвят кадри според потребностите на пазара на труда в съответния регион.
Броят и видът на обучаващите институции в системата на професионалното образование и обучение са представени в таблица 1 и диаграма 1.
Таблица 1
2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | |
Училища по изкуствата | 19 | 19 | 18 | 18 | 19 |
Професионални гимназии | 340 | 348 | 354 | 357 | 356 |
Професионални колежи | 26 | 23 | 18 | 15 | 16 |
Спортни училища | 3 | 2 | 3 | 3 | 23 |
Професионални училища | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Днес пред професионалното образование и обучение стоят следните основни проблеми:
- Професионалното образование и обучение трябва да бъде насочено основно към съвместна дейност с пазара на труда.
- За реализацията на учениците, завършили професионалните училища, трябва да се водят статистически изследвания.
- Все още няма добър баланс и взаимно допълване между системите на формално и неформално професионално образование.
Тези проблеми се отразяват сериозно върху качеството на професионалното образование и обучение и рефлектират върху неговата лична и социална ефективност.
-
- Мерджанова, Я. (2004). Професионална педагогика – в традиция и перспектива. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Образование в Република България 2014/2015 г. София: Национален статистически институт.
- Indicators of the quality of the school education <http://europa.eu.int>
- инж. Християна Ценовска, ПТГ „Никола Вапцаров“, Враца
kr245@abv.bg
рецензент: ас. инж. Здравка Костадинова