В периода май-юни 2015 г. се проведе анкета сред 305 ученици (на възраст от 14 до 19 години) от две гимназии с преподаване на чужди езици в София, която цели проучване на професионалните потребности и ориентация на тези младежи, като изследването няма претенции за представителност и изчерпателност (вж. Приложение).
На първия въпрос от анкетата, свързан с избрана от учениците област на бъдещото им образование във висше училище и съответна професионална област, 36,4% от 305-те изследвани лица посочват социални, стопански и правни науки, следвани от 14,8% – природни, математика и информатика, 13,8% – технически науки, и 11,5% – здравеопазване и спорт. Педагогическите науки са избрани от 3,6% от учениците (вж. фиг. 1).
Педагози искат да станат едва 2,8% от анкетираните. За съжаление тази духовна професия в условията на българската действителност продължава да губи своята привлекателност. Големите усилия и отговорност, влагани в нея, и неудовлетворителните заплащане и социален статус обясняват липсата на мотивация към професионалната област. Остава надеждата, че зад тези 2,8% се крият личности, у които по примера на възрожденците е надделяла потребността да дават познание, да възпитават в ценности, разбирателство и уважение, съчетани с променените начини на преподаване.
Голяма част професии, като например пилот, биолог, аниматор, археолог, детектив и др., са посочени само от един или двама анкетирани, което обяснява значителния им дял от 30,1%.
При съпоставянето на данните от фигури 1 и 2 прави впечатление, че в първата от тях водещо място има професионалната област от социални, стопански и правни науки, докато сред посочените от анкетираните професии най-желана е тази на програмист (фиг. 2), която се отнася към кръга от природни науки, математика и информатика. Високият процент на социални, стопански и правни науки в отговорите се разпределя между няколко предпочетени професии: психолог – 10,8%, адвокат – 10%, икономист, финансист – 5,6%, мениджър, предприемач – 4%.
Като цяло възможно е различията в двете фигури да се дължат и на обстоятелството, че професионална област на избрано бъдещо висше образование са посочили 305 ученици, а конкретна професия – 249.