Седмият въпрос разкрива самооценката на анкетираните по отношение на силните им страни/умения, с които се отличават: комуникативност, работа в екип, креативност, отговорност, спортни умения, упоритост, владеене на чужди езици (вж. фиг. 7). Може да се приеме за основателен изводът, че младежите определят тези качества като потребни, защото биха били полезни в бъдещата им професия.
![Силни страни/умения (n = 203)](https://diuu.bg/emag/wp-content/uploads/2016/01/image7-1.jpg)
Фигура 7. Силни страни/умения (n = 203)
- Макар и осъществявано посредством модерни технически средства, младото поколение държи на общуването и посочва качеството комуникативност за свое предимство, като очаква бъдещата му професия да осигурява добра комуникация и обратна връзка в работната среда.
- На пръв поглед изглежда парадоксално, че прилагането на модерните технологии в бъдещата професия е посочено като очакване към нея само при 3% от анкетираните, но в същото време е съвсем разбираемо, защото за тях това е съществена част от ежедневието и е обичайно за съвременните условия на работа.
- Държат на баланс между работа и личен живот.
- Високото възнаграждение за труда е мотивиращ фактор, определен като трети по значимост, с което вероятно се обясняват предпочитанията на това поколение към доходоносни и престижни професии, каквито са тези на програмист, лекар, психолог, адвокат или мениджър. За съжаление педагогическата професия не е сред привлекателните за младите хора.
- Поколението Z не отдава голямо значение на образователното и кариерното развитие.
Преподавателите, които обучават бъдещите кадри в наши дни, и мениджърите, които ще ги управляват, са изправени пред предизвикателството въпреки високотехнологичната реалност да успеят да привлекат и задържат интереса и вниманието на днешните младежи и да ги направят съпричастни към осъществяваните дейности.
-
- Топ технологични тенденции в управлението на човешките ресурси през 2015. (2015). Човешки ресурси, 5 (245), с. 25.
- Beechler, S. & Woodward, I. (2009). The global “war for talent“. Journal of International Management. Fox School of Business, 273–285.
- Hurrelmann, K. (2012). Wie tickt die junge Generation? Welcher Nachwuchs kommt auf die Unternehmen zu? Hertie School of Governance Berlin.
- http://www.economy.bg/charts/view/16018/Deset-tendencii-v-rabotnata-sreda-prez-2015 (29.09.2015)
-
Анкета за ученици от 7. до 12. клас
Уважаеми ученици,
Цел на настоящата анкета е проучване на професионалната ви ориентация. Анкетното изследване е напълно анонимно. Моля, не слагайте имената си на въпросниците. Отбележете избрания отговор с Х.- Моля, посочете професионална област на избрано от Вас бъдещо висше образование (посочете само един отговор):
- Педагогически науки (Теория и управление на образованието, Педагогика)
- Хуманитарни науки (Филология, История и археология, Философия, Религия и теология)
- Социални, стопански и правни науки (Социология, Психология, Политически науки, Социални дейности, Обществени комуникации, Право, Администрация и управление, Икономика, Туризъм)
- Природни, математика и информатика (Физически науки, Химически науки, Биологически науки, Науки за земята, Математика, Информатика и компютърни науки )
- Технически науки (Машинно инженерство, Електротехника, електроника и автоматика, Комуникационна и компютърна техника, Енергетика, Транспорт, корабоплаване и авиация, Материали и материалознание, Архитектура, строителство и геодезия, Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми, Металургия, Химични технологии, Биотехнологии, Хранителни технологии, Общо инженерство)
- Аграрни науки и ветеринарна медицина (Растениевъдство, Растителна защита, Животновъдство, Ветеринарна медицина, Горско стопанство)
- Здравеопазване и спорт (Медицина, Стоматология, Фармация, Здравни грижи, Спорт)
- Изкуства (Теория на изкуствата, Изобразително изкуство, Музикално и танцово изкуство, Театрално и филмово изкуство)
- Сигурност и отбрана (Национална сигурност, Военно дело)
- Коя е избраната от Вас професия (моля, напишете): ………………………………………………
- Какво очаквате от Вашата бъдеща професия (можете да посочите повече от един отговор):
- Забавление
- Удовлетворение
- Работа по интересни проекти и предизвикателство
- Прилагане на технологии
- Постигане на баланс работа – личен живот
- Признание на усилията и резултатите
- Работа в екип
- Отговорност
- Образователно и кариерно развитие – програми за обучение и квалификация
- Високо възнаграждение
- Самостоятелност
- Приятна работна атмосфера
- Социални придобивки (здравни застраховки, бонуси, ваучери за храна)
- Добра комуникация и получаване на обратна връзка от колеги и управляващи
- Друго (моля, напишете): …………………………………………………………………….…………
- Кой източник на информация смятате, че е най-ефективен при избор на работодател (посочете само един отговор):
- Интернет
- Обява за работа в печатно издание
- Семейство/приятели
- Известна фирма – с добър имидж, репутация
- Друго (моля, напишете): …………………………………………………………………….…………
- Предпочитате работните Ви задължения да включват (посочете само един отговор):
- Еднообразни дейности
- Разнообразни дейности
- Колко и кои чужди езици изучавате (моля, напишете): …………………………………………….
- Посочете Ваши силни страни/умения, които Ви отличават от другите: …………………………..
Възраст …………………….
Пол- мъж
- жена
Благодарим Ви за отделеното време!
-
Весела Кръстева, докторант по професионално направление „Администрация и управление“ към катедра „Стопанско управление“, Стопански факултет на СУ „Св. Климент Охридски“
kirilova.vesela06@gmail.com
рецензент: доц. д-р Захари Захариев