Редица автори формулират различни класификации от игри и упражнения за стимулиране и развиване на фината моторика. Те са насочени към укрепване на ръката, умерен натиск при писане, различни плавни движения (размах и непрекъснатост), ритмичност, симетрия, качества като точност, сръчност, ловкост. Представените игри и упражнения стимулират развитието на фините движения на китката, което влияе благоприятно върху адекватната подготовката на децата за обучение в училище.В статията са разгледани различни игри и упражнения на педагози в областта на предучилищното образование за развиване на фината моторика и пространствените представи при 6–7-годишните деца. Те стимулират подготовката на децата за ограмотяване и улесняват адаптацията им към училищното обучение.
Според Д. Батоева (Батоева & Колева, 1996: 46–47) задачите и средствата за формиране на психомоторната готовност на децата за усвояване на графичния компонент са следните:
- Развитие на движенията на китката на ръката за добиване на сръчност. Средства: музикални и подвижни игри, игрови упражнения, игри с кукли и др.
- Усложняване на раздвижването на китката и пръстите (всички пръсти, поотделно всеки пръст, палец и показалец, палец и малък пръст). Средства: имитационни, подражателни движения, изпълнения на залъгалки и народни игри с пръсти, игри с търкаляне на топка и т.н.
- Формиране на представа за движения и действия. Изграждане на зрителен и кинестетичен образ. Формиране на сензомоторните способности на основата на психичните процеси. Развитие на наблюдателност, умение за концентрация и желание за изпълнение на определена сензомоторна задача. Отчитане на резултата от движенията и действията. Средства: различни дидактични игри за развитие на психичните процеси (дидактични игри с разрязани картинки, кубчета с картинки и др.).
- Развитие на умения за рисуване и овладяване на различни движения при рисуване. Средства: игрови упражнения и упражнения на Комарова за усвояване на технически умения и формообразуващи движения.
- Регулиране на силата на ръката (натиска на молива). Средства: рисуване на кълбо, рисуване на тънки и дебели линии.
- Развитие на пространствени представи и умения за ориентиране в пространството на листа, блокчето. Средства: игри със скрит предмет, подреждане и поставяне на определено място на дадена играчка, игри лабиринти, упражнение при рисуването за определяне на център и т.н.
- Развитие на плавни движения и размах и непрекъснатост. Средства: занимателно рисуване върху голяма площ с различна техника, упражнения с рисуване на различни линии и в различна посока, рисуване без ограничения и т.н.
- Изработване на чувство за хармония, симетрия, на ритмични движения и точен окомер. Средства: рисуване на орнаменти и тяхното редуване, декориране на предмети, битово-приложни художествени дейности и различни действия.
- Изработване на точни движения и действия, извършвани в ограничени пространства, регулиране на силата на движението, размаха и точността му. Средства: оцветяване с различна техника, щриховка в различни посоки, декориране на предмети с орнаменти.
- Усъвършенстване на редица технически умения. Средства: художествени дейности и въвеждане на тетрадка-блокче за упражнения.
- Развитие на скорост на движенията и регулиране на темпото, съобразно със задачата. Средства: народни игри с конци и копче, словесна диктовка за изпълнение на орнаменти и др.
- Развитие на ловкост и точен окомер. Средства: игри за сглобяване на дребни конструкции, упражнения за завързване и отвързване, провиране, изработване на играчки самоделки.
- Развитие на качества на личността, необходими при писането – съсредоточеност, търпеливост, настойчивост, организираност и др., на основата на създаден интерес към графичната дейност и желание за изпълнение на определени графични задачи.