Според Б. Ангелов (Ангелов и др., 1993: 219) в процеса на подготовка за четене и писане от детския учител трябва да се използват най-разнообразни средства, а именно:
- Оцветяване на картинки, като се спазват контурите.
- Свързване на два предмета, нарисувани върху лист, с права линия.
- Начертаване на прави и криви линии от ляво на дясно.
- Свързване на определени точки с линия, за да се получи рисунка.
- Съединяване с линия на еднакви предмети.
- Очертаване с линия на предмет, който е различен от останалите.
- Довършване на рисунка.
- Решаване на лабиринти.
- Прерисуване на картина върху мрежа.
- Очертаване чрез точки на елементи от букви.
- Бързо рисуване (държане на молив и ритъм на писане).
- Сравняване на предмети с цел да се открият разликите.
- Разпознаване на фигура от дадена група.
- Възстановяване на първоначална форма чрез рисуване.
- Контролиране на молива при рисуване на черти и смяна на посоката.
- Рисуване на големи извивки, съчетано с упражнения при формирането на буквите.
- единична поза на ръката: повторение на единичната поза на ръката; жест;
- повтарящи се движения: на едната ръка; на двете ръце;
- манипулативни движения: манипулация с реални предмети (кубчета, мозайки), конструиране; манипулация без предмети (пантомима).
Друг автор, К. Чичикова, диференцира в следните две групи упражненията и игрите за стимулиране на фината моторика и пространствените представи (Чичикова, 2004: 44–45).
Първа група – действия с игрови характер:
- Имитативни упражнения.
- Гимнастика на китката и пръстите.
- Игри с пръсти.
- Куклен театър с кукли петрушки.
- Сглобяване на пъзели, конструиране с дребни елементи.
- Битови приложни дейности: провиране, преплитане, завързване, намотаване, шиене.
Втора група – действия с обучаващ характер:
- Съединяване на точка с цел регулиране на силата на ръката и молива.
- Съединяване на прекъсната линия, рисуване на тънки и дебели пътечки.
- Лабиринти.
- Упражнения за развиване на пространствените представи – довършване на изображения.
- Графични упражнения за регулиране на натиска на молива.
- Графични упражнения за точно защриховане в определена посока на определена форма.
- Упражнения за изпълнение на графични елементи, фигури и образи по опорни точки и образец – ориентиране на децата в пространството на листа, развиване на окомера, усъвършенстване на координацията на движенията на ръката.
- Упражнения за изпълнение на графични елементи в определено пространство по опорни точки и образец.
- Упражнения за възпроизвеждане на геометрични фигури по образец в квадратна мрежа.
- Графични упражнения за точно изпълнение на образец по редове.