Кратко представяне на теоретичния модел на технологията за развитие на практически умения по биология
Цел на технологията. Да се развият практическите умения на учениците в 8. клас по предмета „Биология и здравно образование“ при изучаване на раздел „Човешкият организъм – структура, жизнени процеси и хигиена“.
Съдържание. Технологията за развитие на практически умения по биология включва в съдържателен аспект общо 60 различни по тип практически задачи (5 задачи във входящ тест, 23 задачи за работа в часовете, 27 задачи за домашна работа и 5 задачи в изходящ тест). В началото на изучаването на раздел „Човешкият организъм – структура, жизнени процеси и хигиена“ всеки ученик получава задачите, които предстои да бъдат изпълнявани в часовете или самостоятелно вкъщи. Работи се по програма, указваща конкретната тема от учебното съдържание, в която се използва всяка задача, времето за изпълнение, целта, знанията и уменията, които се усвояват чрез нея. Входното и изходното ниво на уменията на учениците се установяват чрез тестове с практически задачи, както и чрез наблюдение на учителя. Всички задачи за домашна работа се оценяват чрез точки, а накрая точките се превръщат в оценка. Задачите, които се провеждат индивидуално или групово в часа, не се оценяват, тяхната цел е да съдействат за развитие на практическите умения на учениците.
Качеството, приложимостта и ефективността на технологията се оценяват от експерти чрез попълване на експертна карта, а отношението на учениците към технологията се проследява чрез анкета след прилагането й в обучението.
Методи и дейности на учениците, на които се базира технологията:
- Експеримент – използват се различни експериментални задачи, например за доказване на ролята на хемоглобина в кръвта, за установяване на разстоянието между различни кожни рецептори, за установяване на вкусовите зони по езика и връзката между вкус и обоняние и др.
Материали: апарат за мерене на кръвно налягане (манометър), хронометър или часовник със секундарник.
Начин на работа:
1. Измерете кръвното си налягане и пулса след събуждане от сън, след интензивна разходка и след направени 20 клякания.
2. Измерете кръвното налягане и пулса на един от родителите ви и на вашите баба или дядо след събуждане от сън, след интензивна разходка и след направени 20 клякания.
3. Получените данни използвайте, за да попълните таблицата:
Обект на изследване | Ученик | Мама/татко | Баба/дядо | |||
Време на измерване | пулс | кръвно налягане | пулс | кръвно налягане | пулс | кръвно налягане |
след сън | ||||||
след 20 клякания | ||||||
след интензивна разходка |
Най-учестен е пулсът на ……… след ………
Най-бавен е пулсът на ……… след ………
Най-високо кръвно налягане има ……… след ………
Най-ниско кръвно налягане има ……… след ………
Извод: Кръвното налягане и пулсът на човека се определят от …………………………
5. Запишете нормалните стойности при човека на систоличното налягане – ……… mm/Hg, и на диастоличното налягане – ……… mm/Hg.
6. В какви случаи кръвното налягане трябва да се измерва редовно? Обосновете отговора си.[/su_note]