- Дисекция – използвана е за установяване на устройството на сърце, черен дроб и бъбрек (използвам свински черен дроб и бъбреци; патешки сърца).
Материали: патешки сърца, инструменти за дисекция (скалпел, твърда подложка, препарационни игли), лупа, листчета с надписи на различните части на сърцето, карфици.
Начин на работа:
- Разгледайте внимателно патешкото сърце пред вас.
- Направете внимателно надлъжен разрез на сърцето с помощта на скалпел.
- Наблюдавайте и разпознайте: трислойната сърдечна стена, надлъжната преграда на сърцето, камерите и предсърдията, сърдечните клапи, големите кръвоносни съдове, свързани със сърцето.
- Обозначете основните части на сърцето с помощта на листчетата и карфиците.
- Изяснете в каква посока се движи кръвта в сърцето.
В хода на работата изясняваме разликата между човешкото сърце и това на птицата.[/su_note]
- Микроскопиране – използват се трайни и временни микроскопски препарати, чрез които се установяват устройството на различни тъкани и особеностите на клетъчни процеси (митоза, мейоза). След микроскопиране наблюденията се обобщават и анализират чрез рисунка, схема, попълват се таблици и др.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]Пример: Установете устройството на епителна клетка от устната кухина на човек
Материали: епителни клетки от устна кухина на човек, микроскоп, покривни и предметни стъкла, препарационни игли, физиологичен разтвор (0,9% разтвор от готварска сол), клечки за зъби, метиленово синьо или виолетово мастило, пипети, памук.
Начин на работа:
- Внимателно почистете покривните и предметните стъкла.
- С пипета капнете върху предметното стъкло капка физиологичен разтвор. Оцветете го внимателно с метиленово синьо или виолетово мастило.
- Прекарайте по вътрешната страна на бузата или долната си устна тъпия край на клечка за зъби. Полепналата слуз поставете в капката оцветен физиологичен разтвор.
- С препарационна игла внимателно разнесете във физиологичния разтвор върху предметното стъкло взетата от устната кухина слуз. Покрийте с покривното стъкло.
- Наблюдавайте с микроскоп най-напред на малко, а след това и на голямо увеличение.
- Открийте обагрените клетки. Разгледайте по-бледо оцветената цитоплазма и по-тъмното ядро.
- Нарисувайте разгледаните от вас клетки и направете съответните означения.[/su_note]
- Решаване на казус – много често този метод е използван за проверка на здравните познания и уменията на учениците да оказват първа помощ на пострадали хора.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]Пример: Вие сте лекари в Спешен медицински център. Получавате информация, че при тежка катастрофа са пострадали няколко души. Трима от тях се нуждаят от кръвопреливане: млада жена с кръвна група А-, мъж с кръвна група АВ-, дете с кръвна група О+.
Каква кръв трябва да осигурите, за да бъде прелята на тримата пациенти?[/su_note]
- Моделиране – използва се в задачи за конструиране (моделиране, сглобяване) на различни органи и системи на човешкото тяло.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]Пример: Конструиране на човешки скелет чрез използване на пластмасови модели
Материали: малки пластмасови разглобяеми модели на човешки скелет.
Начин на работа:
1. Разгледайте частите на скелетния модел пред вас.
2. Съединете костите, така че да получите цялостен скелет.
3. Запишете в таблиците по три примера за видове кости според критериите, изброени по-долу.
а) видове кости според формата им:
Дълги кости | Къси кости | Плоски кости | Кости с неправилна форма |
б) видове кости според разположението им:
Кости на главата | Кости на туловището | Кости на горен крайник | Кости на долен крайник |
4. Наблюдавайте по какъв начин са свързани костите. Направете схема, с която да покажете различните начини за свързване на костите помежду им.[/su_note]
- Проучване – включени са няколко задачи за самостоятелна проучвателна дейност на учениците и представяне на информацията в писмен вид или като устно съобщение пред класа.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]Пример: Проучете и запишете какви хигиенни правила трябва да се спазват за здрава и млада кожа[/su_note]
- Работа по проект (изработване на постер) – постерите не само онагледяват, но и показват отношението на учениците към даден здравен или обществен проблем. В технологията за развитие на практически умения има задачи за изработване на постери на различни теми, например „Влияние на тютюнопушенето върху човешкия организъм“, „Болести, предавани по полов път“ и др.
Можем да обобщим, че успешното обучение изисква повече време за активно, действено учене чрез решаване на практически задачи. Неговите резултати се осмислят веднага и дават на учениците самочувствие и увереност от постиженията.
-
- Ангелова, Р. & Кабасанова, М. (1992). Обща методика на обучението по биология. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Гайдарова, М. и др. (2006). Анализ на националните стандарти и учебни програми по природни науки по отношение на компетентностния подход в PISA. Стратегии на образователната и научната политика.
- Грановская, Р. (1984). Элементы практической психологии. Ленинград: Изд. ЛГУ.
- Петров, П. & Атанасова, М. (2001). Образователни технологии и стратегии за учене. София: Веда Словена – ЖГ.
- Радев, П. (2001). Педагогика. София: Хермес.
- Учебник по биология за 8. клас (1991). София: Просвета.
-
Мариела Варадинова, СОУ „Нешо Бончев“, Панагюрище
mariela.varadinova@abv.bg
рецензент: гл. ас. д-р Нели Димитрова