Уменията да се общува в непрекъснато развиващото се съвремие са условие, без което не може да се реализира успешната социализация на младия човек. Мащабната комуникация, емблематична за новия век, налага личности, които владеят комуникативно ориентирани поведенчески модели.Постигнатите добри резултати в областта на рецептивните умения (слушане и четене с разбиране) в обучението по чужд език са една от предпоставките за успешно изпълнение на задачи и от другите видове речева дейност – говорене, аудиране, писане. Актуалността и практическата важност на този въпрос са в основата на мотивацията на автора за оптимизиране на учебния процес чрез изследване на постиженията на учениците в слушането и четенето като видове речева дейност. В статията са представени резултати и обобщения от проведено диагностично изследване на степента на развитие на уменията в областта на слушането и четенето на дванайсетокласници от НПГ „Димитър Талев“ в гр. Гоце Делчев, изучаващи немски като първи чужд език.
Постигнатите добри резултати в областта на рецептивните умения (слушане и четене с разбиране) са една от предпоставките за успешно изпълнение на задачи и от другите видове речева дейност – говорене, аудиране, писане. Актуалността и практическата важност на този въпрос мотивират професионалния ми стремеж към оптимизиране на учебния процес чрез изследване на постиженията на учениците в слушането и четенето като видове речева дейност.
Диагностичното изследване на степента на развитие на уменията на учениците в областта на слушането и четенето е проведено през учебната 2012/2013 година с дванайсетокласници от НПГ „Димитър Талев“ в гр. Гоце Делчев, изучаващи немски като първи чужд език. Групата е от 18 ученици, със седмичен хорариум 3 часа задължителна подготовка (ЗП).
Очакваните резултати от обучението по немски език ЗП в 12. клас се определят от степента на развитие на рецептивните и продуктивните умения, от усвоените граматически и лексикални знания, изградените общи и специфични нагласи и компетенции по отделните видове речева дейност.
Предмет на диагностичното изследването са уменията за слушане с разбиране (Hörverstehen) и за четене с разбиране (Leseverstehen) в работата по немски език като първи чужд език на заключителния етап на обучение в средното училище – 12. клас.
Обектът на диагностичното изследване е нивото на рецептивните умения (слушане и четене) на учениците.
Като основен метод на диагностичното изследване е приложен дидактическият тест, предназначен за проверка на знанията, уменията и компетенциите.
Проведени са два теста (съответно за слушане и за четене), които съдържат текстове с актуална съвременна тематика и задачи към тях. Редът на задачите е подчинен на принципите за възходяща градация по степен на трудност (Стефанова, 1999). Броят на задачите е в съответствие с времето за изпълнение, възрастовите особености на учениците, вида на задачите, обема на текстовете, особеностите на слушането и четенето като рецептивни речеви умения.
В основата на критериите и показателите за оценка на уменията на учениците за слушане и четене на немски език са заложени изискванията на учебните програми и ДОИ за учебно съдържание по чужди езици, утвърдени от МОН.
При анализа на резултатите от тестовете в диагностичното изследване са избрани три основни критерия:
- слушане и четене на немски език с разбиране на основното съдържание в текстовете;
- рецептивни дейности с детайлно разбиране на текстовете;
- четене с извличане на конкретна информация в текстовете.
1 2