Европейска квалификационна рамка за учене през целия живот
Европейската квалификационна рамка за учене през целия живот (ЕКР) е обща европейска референтна рамка, която установява връзки между националните квалификационни системи, изпълнявайки функцията на инструмент за обяснение на съдържанието и повишаване на разбираемостта на квалификациите в рамките на различните страни и системи в Европа. Рамката поставя две основни цели: насърчаване на мобилността на гражданите между отделните страни и улесняване на тяхното обучение през целия живот.
В рамките на ЕКР резултатът от обучението се дефинира като показател за онова, което учeщият знае, разбира и може да направи при завършване на учебния процес. Поради това ЕКР поставя акцент върху резултатите от ученето, а не върху вложените средства, например неговата продължителност. Резултатите от обучението са конкретно описани в три категории – знания, умения и компетентности. Това показва, че квалификациите – в различни съчетания – обхващат широк спектър резултати от обучението, включително теоретични знания, практически опит и технически умения, както и социални компетентности, при водеща роля на умението за работа в екип.
Началото на развитието на Европейската квалификационна рамка е положено през 2004 г. в отговор на молби, отправени от страните членки, социалните партньори и други заинтересовани лица, за разработване на обща база за съпоставка с цел повишаване на прозрачността на квалификациите.
В подкрепа на прозрачността и преносимостта на квалификациите, както и на ученето през целия живот, Европейската комисия със съдействието на експертна група по ЕКР разработва проект, предлагайки 8-степенна рамка, основаваща се на резултатите от обучението. През втората половина на 2005 г. Комисията публикува този проект за целите на провеждането на консултации на територията на цяла Европа.
През 2007 г. Европейският парламент и Европейският съвет успешно приключват преговорите по предложението, което довежда до официалното приемане на ЕКР през февруари 2008 г.
Препоръка на Европейския парламент и Съвета на ЕС към държавите членки:
- Да използват Европейската квалификационна рамка като референтен инструмент за съпоставяне на квалификационните нива на различните квалификационни системи и за насърчаване както на ученето през целия живот, така и на равните възможности в общество, основаващо се на познанието, както и на по-нататъшната интеграция на европейския пазар на труда, при зачитане на голямото разнообразие от национални образователни системи.
- Да установят съответствие между своите национални квалификационни системи и Европейската квалификационна рамка до 2010 г., по-специално чрез съотнасяне по прозрачен начин на техните квалификационни нива към нивата, посочени в Приложение ІІ, както и, когато е уместно, чрез разработване на национални квалификационни рамки съгласно националното законодателство и практика.
- Да приемат подходящи мерки, така че до 2012 г. всички нови удостоверения за квалификация, дипломи и документи „Европас“, издадени от компетентните органи, да съдържат ясно посочване – посредством националните квалификационни системи – на съответното ниво на Европейската квалификационна рамка.
- Да прилагат подход, основаващ се на резултатите от обучението при определяне и описване на квалификациите, и да насърчават валидирането на неформалното и самостоятелното учене съгласно общите европейски принципи, установени в заключенията на Съвета от 28 май 2004 г., като се обръща особено внимание на гражданите, които в най-голяма степен са застрашени от безработица или нетрайни форми на заетост и по отношение на които този подход би могъл да спомогне за повишаване на участието им в учене през целия живот и за подобряване на достъпа им до пазара на труда.
- Да насърчават и прилагат принципите за осигуряване на качество на образованието и обучението, посочени в Приложение ІІІ, при съотнасяне на квалификациите в областта на висшето образование и професионалното образование и обучение според националните квалификационни системи към Европейската квалификационна рамка.
- Да определят национални координационни звена, свързани със специализираните структури и изисквания на държавите членки, които да подкрепят и – съвместно с други компетентни национални органи – да направляват връзката между националните квалификационни системи и Европейската квалификационна рамка с цел да се повишат качеството и прозрачността на тази връзка.
Задачите на националните координационни звена следва да включват:
a) съотнасяне на квалификационните нива според националната квалификационна система към нивата на Европейската квалификационна рамка, описани в Приложение ІІ;
б) гарантиране на прилагането на прозрачна методология за съотнасяне на националните квалификационни нива към Европейската квалификационна рамка, така че да се улеснят съпоставките помежду им, от една страна, и да се гарантира публикуването на последвалите решения, от друга;
в) предоставяне на достъп до информация и на насоки на заинтересованите лица относно начина, по който националните квалификации се съотнасят към Европейската квалификационна рамка чрез националните квалификационни системи;
г) насърчаване на участието на всички заинтересовани лица, включително в съответствие с националното законодателство и практика на висши и професионални учебни заведения и институции за обучение, социални партньори, отрасли и специалисти, за сравнението и прилагането на квалификации на европейско равнище.
Подкрепят намерението на Комисията:
- Да съдейства на държавите членки при изпълнение на горепосочените задачи и на международните отраслови организации при използването на референтни нива и принципи на Европейската квалификационна рамка, посочени в настоящата препоръка, по-специално чрез улесняване на сътрудничеството, обмена на добра практика и оценяването, посредством доброволни партньорски проверки и пилотни проекти по програми на Общността, чрез механизми за осведомяване и консултации с комитетите за социален диалог и разработване на помощни материали и указания.
- Да създаде до 23 април 2009 г. Консултативна група за Европейската квалификационна рамка, съставена от представители на държавите членки и включваща европейските социални партньори и други заинтересовани лица, която да отговаря за осигуряването на обща съгласуваност и да насърчава прозрачността на процеса на съотнасяне на квалификационните системи към Европейската квалификационна рамка.
- Да оцени – в сътрудничество с държавите членки и след консултации със заинтересованите страни – предприетите действия в отговор на настоящата препоръка, включително правомощията и срока на действие на Консултативната група, и пет години след приемането на настоящата препоръка, до 23 април 2013 г. да представи на Европейския парламент и на Съвета доклад за натрупания опит и произтичащите изводи, с оглед на бъдещи стъпки, включително относно евентуално преразглеждане и при необходимост изменение на настоящата препоръка.
- Да насърчи сближаването на Европейската квалификационна рамка и съществуващи или бъдещи европейски системи за трансфер и натрупване на кредити във висшето образование и професионалното образование и обучение, така че да се повиши мобилността на гражданите и да се улесни признаването на резултатите от обучението.