Провеждането на успешни реформи в системата на професионалното образование и обучение, в частност по машиностроене, несъмнено налага използването на различни прогресивни проблемно-ситуационни методи в учебния процес. Недостатъчното или непрофесионалното прилагане на тези методи не допринасят за издигане на качеството на обучението. За съжаление резултатите от перманентната образователна реформа през последните петнайсет години не дават положителен резултат. Причините за липсата на очаквания ефект според социологическите изследвания у нас са следните.Едно от ефективните решения за повишаване на качеството на българското образование е поставянето на обучението на ситуационна основа. Чрез прилагането на работеща система от проблемно-ситуационни методи се създават благоприятни условия за осъществяване на важните изисквания и очаквания, ориентирани към повишаване на резултатите от подготовката на учениците в професионалните гимназии. В статията са разгледани ситуационните методи педагогически казус, педагогически инцидент и ситуационни (ролеви) дидактически игри. Предложено е методическо решение на урок за нови знания в професионалното обучение по машиностроене.
- Не са формулирани ясно целите на реформите в образованието.
- Липсва реално финансово покритие за реализацията на тези цели.
Нека погледнем конкретните резултати от незапочнатите и недовършените реформи, на които бе подложено нашето образование.
- Българските деца заемаха първите места в области като математика, физика, биология и химия. Сега при участието си в световните олимпиади те се нареждат на 25-о място.
- Всеки седми пълнолетен български гражданин не може да чете. В България вече се наброяват около двеста хиляди напълно неграмотни млади хора.
Според представителите на Световната банка Анете Диксън и Ернесто Куадра (отдел „Стратегии и операции“) българското образование губи своята конкурентоспособност най-много заради ерозията на качеството на обучението. А.Диксън смята, че за това трагично положение са показателни данните от международното изследване TIMSS, където страната ни отбеляза най-голям спад.
Едно от ефективните решения за повишаване на качеството на българското образование е поставянето на обучението на ситуационна основа. Това поражда не само необходимостта от задълбочено теоретическо изследване на проблемно-ситуационните методи, но и от тяхното широко прилагане в процеса на обучението.
Създаването на работеща система от проблемно-ситуационни методи в образователния процес по машиностроене е изключително трудна задача, решаването на която цели да се активизират учениците за участие в различни педагогически ситуации. Ситуационните методи на обучение предполагат задълбочен анализ и стремеж към творческо решаване на проблемните ситуации, възникващи в реалния учебно-възпитателен процес по машиностроене. Чрез прилагането на системата от тези методи се създават благоприятни условия за осъществяване на важните изисквания и очаквания, ориентирани към повишаване на резултатите от подготовката на учениците в професионалните гимназии. Едно от тези изисквания е в процеса на обучението по машиностроене да се изграждат личности, притежаващи умения да прилагат вариативен подход в конкретни професионални ситуации. Използването на ситуационните методи в обучението на учениците в професионалните гимназии отправя сериозно предизвикателство не само към тях, но и към самите преподаватели. Всеки учител има право самостоятелно да прецени доколко отделните ситуационни методи или изградената за специален случай система са валидни за конкретната тема. Това му позволява компетентно да ги използва в своята непосредствена учебно-възпитателна практика.
В педагогическата литература понятието ситуационно обучение се среща едва през последните пет-шест десетилетия, макар че за подобен вид обучение има примери от най-дълбока древност. Почти всички автори, които се занимават с този проблем, разглеждат в по-широк или в по-тесен смисъл значението на т.нар. конкурсни игри, ролеви игри, управленски игри, имитационни игри, делови игри и ситуационни методи.
Това подчертано терминологично разнообразие ясно показва отсъствието на теоретически обоснована концепция по проблема. Под понятието „ситуационни методи на обучение“ в литературата най-често се разбира: съвременни методи, спомагащи за активизиране на дейността и творческото мислене на учениците в учебния процес – казус, инцидент, ситуационни (ролеви) игри (Павлов & Ташева, 2000: 191).