1. Педагогически казус.
Терминът „казус“ (от лат. casus) означава необикновен случай, произшествие. В юридическата наука и практика терминът „казуистика“, производен на „казус“, означава анализиране на отделни случаи от съдебната практика, за да бъдат решени законосъобразно, в съответствие с правните норми и независимо от високата степен на сложност. В педагогическата наука и в процеса на обучението под „педагогически казус“ най-общо се разбира конкретен случай от учебно-възпитателната теория или практика. Анализирането и решаването на тези случаи имат доказана дидактическа значимост за успешната подготовка на учениците, в частност и от професионалните гимназии по машиностроене. Според учители по машиностроене в Професионалната гимназия по механотехника, Професионалната гимназия по строителство и геодезия и Професионалната гимназия по транспорт и машиностроене в Сливен анализирането и решаването на дидактически казуси допринасят съществено за повишаването на успеха на учениците.
1.1. Класификация на педагогическите казуси.
1.1.1. Сложен педагогически казус – възлага се на учениците, за да могат да достигнат пределните възможности на своята подготовка, да повишат интереса си към овладяване на теорията на съответните учебни предмети и да насочат вниманието си към нерешените проблеми в научното и учебното съдържание.
1.1.2. Елементарен педагогически казус – предлага се на учениците с цел да се проведе педагогическа диагностика, да се провери тяхната осведоменост по конкретен учебен предмет и да се повиши интересът им към него.
1.1.3. Педагогически казус на базата на рядко срещащ се случай – дава се на учениците с цел да се запознаят с изключителни случаи и начини за тяхното решаване, да осъзнаят подходите при възможни изненади по време на учебно-възпитателния процес.
1.1.4. Педагогически казус на базата на често срещащ се случай – възлага се на учениците, за да бъдат подготвени за първите си стъпки в сферата на учебното познание и да придобият умения за прилагане на усвоените знания.
1.1.5. Педагогически казус с нестандартно решение – има за цел да развие творческото мислене на учениците като цяло и отделни негови страни, както и да формира умения за вземане на правилно решение при дадена нестандартна ситуация в обучението.
1.1.6. Педагогически казус със стандартно решение – има за цел да покаже значението на дадена теория и нейната връзка с учебно-възпитателната практика; да послужи като специфичен критерий за овладяването на съответната учебна дисциплина; да съдейства за изграждането на значими личностни качества, подпомагащи развитието на стандартното мислене; да позволи на учениците да постигнат висока степен на своята професионална рутинност.
1.1.7. Педагогически казус, неизяснен от теорията на учебната дисциплина – възлага се на учениците, за да се провери доколко редовно следят публикациите по темата в периодичния печат или в електронното медийно пространство (учебни телевизионни и радиопрограми); да се анализира влиянието на тяхната професионална дейност върху общата им ценностна ориентация, както и върху мотивацията им за овладяване на професионалните знания и умения.
1.1.8. Педагогически казус, изяснен от теорията на конкретен учебен предмет – насочен е към проверка на възможностите за информация на учениците по съответните дисциплини по време на целия курс на обучение, към установяването на връзка между учебно-възпитателната теория и практика и към разрешаването на важни проблеми от дадената теория като цяло.
1.1.9. Педагогически казус с изискване за находчивост – позволява да се диагностицират природните заложби, интуицията и находчивостта на учениците; да се формират и развият важни познавателни качества на личността и да се обогати интензивно хоризонтът на интелектуално-познавателното развитие на обучаваните.
1.1.10. Педагогически казус с изискване за рутинност – може да се използва за диагностика на цялостната подготовка на учениците или за автоматизиране на важни професионални умения и навици.
1.1.11. Педагогически казус с постоянна (непреходна) актуалност – прилага се в обучението с цел по-задълбочено да бъдат усвоени основните знания по даден учебен предмет, а също така да се стигне до по-ясно диференциране на възможното и невъзможното, на реалното и нереалното при усвояването на учебния материал. Този вид казуси помагат да се свържат прогресивните идеи в развитието на учебната материя с изискванията към съвременната учебно-възпитателна дейност.
1.1.12. Педагогически казус с временна (моментна) актуалност – възлага се на учениците с цел:
- да се запознаят с последните иновации в учебно-възпитателната теория и практика и да изградят своето правилно отношение към тях;
- да се въведат в съответствие с възрастта в дискусионните проблеми на учебната теория и практика;
- да се извърши диагностика на отношението им към съществени нови решения и концепции в конкретна професионална област на теорията и практиката.
1.2. Основни дидактически задачи на педагогическия казус.
Поради възможностите за многовариантно приложение в процеса на обучение педагогическите казуси може да се използват за постигането на разнообразни дидактически задачи.
1.2.1. В началото на урока:
- да се провери общата информираност на учениците по конкретната тема;
- да се предизвика спонтанният интерес на учениците към задълбоченото изясняване на отделни въпроси от темата;
- да се очертаят тематичната проблематика или кръгът от въпроси, които ще бъдат разгледани.
1.2.2. В хода на урока:
- да се покаже многовариантният характер на разглежданите въпроси;
- да се диференцират научният смисъл и значението на даденото понятие от неговата популярна интерпретация в разговорния език;
- да се направи разграничаване между желаното и реално постигнатото в съответната област.
1.2.3. В заключителната част:
- да се установи връзка между теоретичните концепции и конкретната учебно-възпитателна практика;
- да се обърне необходимото внимание на основните дискусионни проблеми;
- да се очертаят главните тенденции и перспективи на постиженията в разглежданата област;
- да се стигне до формулирането на най-важните изводи.