4. Методическо решение на урок за нови знания.
Тема: Методи за изработване на заготовки
Методична единица: Заготовки, изработени чрез листово щамповане
Темата се изучава по предмета „Материали и заготовки“.
За темата са предвидени 32 учебни часа, а за методичната единица – 1 учебен час.
4.1. Цел на урока: Учениците да усвоят знания за методите за изработване на заготовки и по-точно за изработване на заготовки чрез пластична деформация.
4.1.1. Образователни цели:
а) да дефинира понятията „щамповане“ и „щанцоване“ с техните разновидности, а именно: горещо листово щамповане, студено листово щамповане (разделително и формоизменящо), както и понятия, свързани с новите методи на студено листово щамповане – щамповане в каучук, щамповане с взрив и електрохидравлично щамповане;
б) да познава видовете листово щамповане;
в) да разпознава видовете листово щамповане по получената заготовка (крайния продукт);
г) да обяснява технологичната последователност за изработката на дадена заготовка;
д) да изобразява графично инструменти или елементи от тях, използвани при листовото щамповане;
е) да дава примери за видовете листово щамповане.
4.1.2. Възпитателни и развиващи цели:
а) самостоятелно да различава различните видове листово щамповане;
б) да анализира използваните начини на листово щамповане;
в) умения за работа в екип – класът се разделя на групи, на всяка група се дава по една заготовка, получена чрез листово щамповане, и всяка група прави анализ на своята заготовка;
г) умения за правене на изводи и заключения относно приложението на видовете листово щамповане;
д) да сравнява видовете листово щамповане.
4.1.3. Междупредметни връзки: физика, химия, трудово обучение.
4.2. Структура на урока – урок за нови знания.
4.2.1. Актуализация – 10 минути.
Чрез фронтална беседа се прави сравнителна характеристика между производствен и технологичен процес, класификация на машините, дефиниране на понятията, използвани в методичната единица. Проверяват се опорни знания: решават се проблемни задачи със ситуативен характер; създава се нагласа за учене и мотивация за учебна дейност; конструира се проблемна ситуация и се поставя учебният проблем. (Например: Да припомним какво представлява пластичната деформация. Кога са полезни пластичните деформации? В какво състояние на метала може да се извършва пластична деформация? Избройте предимствата и недостатъците при пластична деформация в студено и в горещо състояние на метала относно силата за деформиране и топлинната енергия за загряване на метала. Обяснете кои от свойствата се подобряват и кои се влошават при студената пластична деформация на метала. Избройте какви методи за обработка на металите чрез пластична деформация изучихме досега.)
4.2.2. Усвояване на нови знания (словесен метод под формата на лекция).
Дефинират се понятията в методичната единица; решава се задача за сравнение между изработената заготовка и образеца; учителят прави изложение за класификацията на видовете машини; графично изобразяване на заготовката; чертежи на работния инструмент и характеристика на използваните машини за изработката на заготовката; самостоятелна работа за разчитане на графични изображения, чертежи и таблици.
4.2.3. Приложение на новите знания – 10 минути.
Решаване на задачи за разпознаване на заготовките от образци; самостоятелна работа за графично изобразяване чрез чертеж на дадената заготовка по зададен образец и определяне на техническите и технологичните данни.
4.3. План на урока „Заготовки, изработени чрез листово щамповане“.
4.3.1. Общи сведения (лекция и беседа).
След като припомнихме изучените досега начини за обработка на металите чрез пластична деформация, използваните при тях машини и инструменти, предположете откъде носи наименованието си методът щамповане.
4.3.2. Разновидности на листовото щамповане според състоянието на метала, в което се извършва (беседа).
От по-рано изучения метод пресоване припомнете разновидностите на пресоването според състоянието на метала.
4.3.2.1. Горещо листово щамповане:
а) същност на процеса;
б) видове щампи:
– отворени (Как се получават формата и размерите на изковката чрез този вид щамповане?),
– затворени (При кой вид щамповане – в отворени или затворени щампи, се получават изковки, чийто обем е еднакъв с обема на заготовката?);
в) приложение на горещото листово щамповане (Дайте примери за често използвани в техниката и бита детайли и изделия, произведени чрез горещо листово щамповане).
Контрол: Избройте приликите и разликите между щамповането в отворени и затворени щампи.
4.3.2.2. Студено листово щамповане:
а) избор на материали за студено листово щамповане (Обяснете в какви условия се осъществява пластичната деформация при студеното листово щамповане. Анализирайте кои метали и сплави са подходящи за обработване при тези условия – всестранен натиск);
б) видове студено листово щамповане в зависимост от начина на действие на външните сили и получените напрежения:
– разделително щамповане (щанцоване)
А. Отрязване – работа с учебник под ръководството на учителя (Гледайки фиг. 2.47 на с. 76 от учебника, обсъдете начините на отрязване, извършени с гилотинна и с дискова ножица)
Б. Изрязване – беседа (Използвайки знанията по трудово обучение и учебна практика, обяснете как според вас се извършва тази операция)
В. Пробиване – беседа и лекция (От изучените досега дисциплини: трудово обучение, техническо чертане, учебна практика, обяснете как според вас се извършва тази операция)
Допълват се стари знания, като се дават пояснения за инструмента, изобразен на фиг. 2.48 на с. 77 от учебника.
Контрол: Избройте приликите и разликите между главните разделителни операции при щанцоването.
– формоизменящи операции – беседа (Използвайки наименованието на тези операции, обяснете какво се получава чрез тях)
А. Огъване – работа с учебник под ръководството на учителя, беседа, лекция (Гледайки фиг. 2.49 на с. 77 от учебника, обяснете на какво е подложен материалът, контактуващ с поансона. А на какво е подложен външният слой на материала? Обяснете средният слой на материала дали е натоварен. Допълнение на учителя: Средният слой не е натоварен и се нарича неутрален слой)
Б. Изтегляне – беседа, лекция, използване на нагледни средства, табло с основните елементи на щампи за изтегляне и табло с най-често прилаганите формоизменящи операции (Анализирайте технологичния процес на таблото. Дайте примери за прилагани в бита изделия, изработени чрез студено листово щамповане)
Контрол: Избройте приликите и разликите между разделително щамповане и формоизменящо.
4.3.3. Нови методи за студено листово щамповане (лекция).
4.3.3.1. Приложение.
4.3.3.2. Видове нови методи:
а) щамповане в каучук;
б) щамповане с взрив;
в) електрохидравлично щамповане.
Контрол: Избройте приликите и разликите между щамповане с взрив и електрохидравлично щамповане.
Упражнение (създаване на проблемна ситуация): Защо листовото щамповане като метод за получаване на заготовки се предпочита пред останалите методи? Избройте недостатъците на листовото щамповане в сравнение с другите методи за получаване на заготовки. Определете и обяснете какви материали бихте използвали за изработка на щампи.
-
- Павлов, Д. (1983). Дидактически материали за обучението по педагогика. Ч. І. София.
- Павлов, Д. и др. (1985). Дидактически материали за обучението по педагогика. Ч. ІІ. София.
- Павлов, Д. & Ташева, Ст. (2000). Иновации в технологиите на обучение при професионалната подготовка. София.
- Панайотов, П. (2004). Материали и заготовки. София.
- Пенчева, Т., Йоцова, М. & Георгиева, Е. (1990). Технология на машиностроителните материали. София.
- Ташев, М. & Кацарова, П. (2002). Материали и заготовки. София.
- Терзиева, С. & Илиева, М. (2001). Професионалното обучение – теоретични и приложни проблеми. София.
-
ас. инж. Магдалена Цонева, СУ „Св. Климент Охридски“ – ДИУУ
magi.education@abv.bg
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова