През първите 5–6 години детето се научава да овладява сетивата и движенията на тялото си. То се учи да мисли и да се изразява чрез думи и рисунки. Това е времето, когато се разгръщат душевното богатство и емоционалната колоритност, полагат се основите на нравствения облик на бъдещата личност, на качествата на характера и на интелектуалното развитие. В този етап от живота може да се гради нещо ново и да се развиват естествените заложби у човешкия индивид.В условията на детската градина изобразителната дейност се явява носител на голям интелектуален потенциал. Тя активизира познавателния опит, обогатява зрително-образните представи, стимулира инициативността в дейността, създава условия за изява на творческите заложби на децата. В статията е описана разработената от автора иновационна програма за развиване на изобразителните способности на 5–6-годишните деца чрез пресъздаване на четирите сезона в интериора на детската градина и са представени реализираните педагогически ситуации.
За децата от предучилищна възраст нуждата от опознаване на света е твърде значима. На всички възрастни са известни безкрайната им любознателност, стремежът им да научат, да опитат, да направят всичко. Ето защо те трябва да се учат на начините на дейност. Само когато детето ги овладее, ще се чувства свободно и независимо в своите творчески прояви.
В условията на детската градина изобразителната дейност се явява носител на голям интелектуален потенциал, защото тя активизира познавателния опит, обогатява зрително-образните представи на децата, стимулира самостоятелността и инициативността в дейността, създава условия за развитие на творческите способности и въображение.
Заложби на творчески способности има у всяко дете с достатъчно висок коефициент на интелигентност, но не във всички случаи те се разкриват, развиват, изявяват (Десев, 1993).
А. М. Матюшкин е на мнение, че деперсонализацията в груповото решение е едно от условията за повишаване на неговата ефективност (Десев, 1993). Групата деца обикновено се дели на две подгрупи – генератори на идеи и критици. Първите предлагат максимум идеи и варианти, а „критиците“ анализират предложените идеи и отсяват добрите.
Развитието на способностите на децата в детската градина зависи от способностите на педагога и най-вече от начина на организиране и ръководене на учебно-възпитателния процес.
Оптималната организация на учебния процес преминава през четири равнища:
- гностично ориентировъчно;
- репродуктивно;
- продуктивно;
- творческо.
Важни психолого-педагогически условия за организацията в детските градини:
- насърчаване на децата и поощряване на творческото мислене и въображение;
- демократичен стил на педагогическо ръководство;
- хуманистично насочено педагогическо сътрудничество;
- обективна и стимулираща оценка за оригинално и творческо изпълнение.