Програмата е структурирана в четири теми.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]
Тема 1. „Есенна палитра“ – апликация
Цел: Да се разширят и обогатят представите на децата за есента и за цветовете като изразно средство в апликацията.
Познавателни задачи:
- Разширяване и обогатяване на представите на децата за есента и за цветовете като изразно средство за предаване на определено настроение.
- Възпитаване на положително емоционално отношение към природата и красотата на сезона; развиване на качествата прецизност, внимание, търпение и комбинативно мислене.
Ключови думи: цветове на дървета, форма, пъстра, жълта, оранжева, кафява, есен, птици.
Очаквани резултати: Създаване на завършени образи и обстановка.
[/su_note]
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]
Тема 2. „Зимна приказка“ – рисуване по асоциация от монотипен отпечатък (Гюров, 2006)
Цел: Да се запознаят децата с изобразителната техника монотипия и да рисуват по асоциация от монотипен отпечатък.
Познавателни задачи:
- Обогатяване на представите на децата за използването на темпера при техника отпечатване.
- Усвояване на техника на рисуване монотипия с живописен материал (темпера) направо от туба.
- Възпитаване на целенасоченост и упоритост за завършване на работата; активизиране на въображението.
Ключови думи: темпера, туба, флумастери, сгъване, приглаждане, притискане, отпечатък, наименование.
Очаквани резултати: Усвояване на монотипна техника на рисуване, получаване на образи и сюжети и вербализирането им.
[/su_note]
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]
Тема 3. „Пролет идва“ – апликация
Цел: Да се развият у децата умения за подбор на изразни средства с оглед на собствен замисъл, творческа активност и самостоятелност в изобразителната дейност.
Познавателни задачи:
- Създаване на апликация с различни по вид, конструкция и цвят пролетни дървета чрез изрязване и изкъсване, в еднослойна или двуслойна техника на апликиране.
- Подбиране на подходящи за сезона цветове.
- Обогатяване на пролетната картина с допълнителни изображения (цвете, пеперуди, животни, птици, деца и др.). Графично характеризиране на образите с флумастери.
- Възпитаване на положително емоционално отношение към природата и красотата на сезона. Развиване на качествата прецизност, внимание, търпение и комбинативно мислене.
Ключови думи: пролет, дървета, форма, цветове, пъстра, бяла, пъстроцветна, блестяща, свежа, зелена, нежна, белокрила.
Очаквани резултати: Създаване на завършени образи, асоциирани от наблюдение на пролетта, както и от литературни произведения („Пролет“ от Елин Пелин, „Пролет пукна в гората“ от В. Паспалеева).
[/su_note]
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]
Тема 4. „Лято“ – колаж (Гюров, 2006)
Цел: Да се запознаят децата с техниката на изготвяне на колаж.
Познавателни задачи:
- Обогатяване, диференциране и конкретизиране на образните представи на децата за сътворяване на картина по нов начин.
- Постигане на цялостно композиционно и цветово равновесие.
- Възпитаване на екологично и естетично отношение към природната среда – рационално оползотворяване на природни материали, битови отпадъци и изработване от тях на творба.
Ключови думи: списание, изкъсвам, лепя, колаж, картина.
Очаквани резултати: Усвояване на техниката на колажа и изграждане на хармонична композиция. Поставяне на заглавие.
[/su_note]
Ситуацията изисква усилия от страна и на учителя, и на децата, както и добре прецизирано време, но ефектът от нея е забележителен. Резултатите доказват, че когато се използва подходяща дидактична технология, малките деца могат да се справят с по-сложни задачи и да придобият нестандартен за възрастта си социален опит. Те започват да осъзнават, че може да се твори с отпадъчни и даже странни на вид материали. Преди всяка следваща ситуация по рисуване се интересуват с какво ще рисуват и каква е изненадата. Единодушно решават, че в детската градина е много интересно. Разказват всичко вкъщи. Родителите също са във възторг. Ежедневно те получават информация за темите, материалите и средствата за рисуване, както и за постиженията на своите деца. Съвсем естествено се увеличава интересът отвън към детската градина и учителя.
-
Румяна Стоева-Стоянова, ОДЗ №7 „Детелина“, София
рецензент: доц. д-р Мариета Савчева