- Отчита промените в разбирането за главната ценност на образователната система – детето, като същевременно зачита интереса на всички участници и заинтересовани страни
- Формулира националните цели за развитие на училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка:
– равен достъп до образование
– качествено образование
- Прави анализ на основните проблеми на училищното образование:
– ориентираност на системата към запаметяване и възпроизвеждане
– липса на система за национално външно оценяване и недостатъчно ефективна система за вътрешно оценяване на качеството на образованието
– голям брой необхванати и отпадащи деца
– нисък социален статус и недостатъчен авторитет на учителя
– неоптимизирана училищна мрежа и наличие на голям брой маломерни и слети паралелки
– свръхцентрализация на управлението на системата
– система на финансиране, нестимулираща развитието
– проблеми на нормативната уредба
- Посочва принципите на промените:
– баланс между традиционните достойнства на българското образование и необходимостта от усъвършенстване
– прозрачност на управлението, предвидимост на развитието и стабилност на решенията
- Очертава конкретни мерки за постигането на националните цели, съобразно с посочените в анализа проблеми
- Посочва в детайли предимствата на предлаганата промяна в образователната структура
- Посочва конкретен времеви график за въвеждането на новата образователна структура
- Предлага конкретни мерки, насочени към квалификация на учителите, възможности за кариерно развитие чрез диференциране на длъжността учител, диференцирано заплащане, награди
- Посочва се срок за създаване на Национален институт за обучение на директори
- Предлага мандатност и атестиране на директорите
- Посочва срок за въвеждане на системата на делегирани бюджети до 2008 г. във всички училища
- Предлага осигуряване на допълнителен финансов ресурс чрез национални програми
- Конкретизира пълен набор от нормативни документи, които подлежат на изменения и допълнения, както и приемането на нови
- Посочва начина на отчитане на изпълнението за всяка учебна година и набелязаните мерки за следващата
- Апробиране на модела на училищните съвети чрез проектни дейности
- Финансови стимули за общините при оптимизиране на училищната мрежа
|
- Фокусира се върху разбирането, че училищното образование е най-съществената част от системата на народната просвета
- Не обхваща предучилищното възпитание и подготовка
- Връзката и значението на предучилищното възпитание и подготовка са посочени декларативно, анализът на проблемите не обхваща този сегмент
- Анализът на проблемите не посочва източници на информация, липсват аргументи и доказателства в подкрепа на изведените проблеми
- Липсва аргументация за приоритизирането на тези проблеми
- Анализът не посочва причините за проблемите, с изключение на анализа на причините за отпадане от училище
- Само в някои от мерките е указан срок за изпълнение
- Мярката „образователно-възпитателна роля на детската градина“ прави описание на дейността на институцията, дейностите към мярката не кореспондират с детската градина
- Оценяването чрез тестове се посочва като единствена възможност за измерване на знания
- Системата за контрол и оценка на качеството се разбира като система за вътрешно и външно оценяване
- Посочен е специален план за действие по въпросите с масовото въвеждане на тестовете (форма, график на изпробване и въвеждане по години и предмети)
- Националното стандартизирано външно оценяване се свърза пряко с нова образователна структура
- Залага се на увеличаване на броя на учениците за всяка година, които ще полагат пробни изпити
- Новата образователна структура е посочена единствено като мярка за намаляване на броя на необхванатите и отпадащите ученици
- Залага разработването на нова програма за развитие на професионалните компетенции на педагогическите специалисти единствено в три направления – периодично актуализиране на знанията, усвояване на нови методи в преподаването, обучение по ИКТ
- Предвижда разработването на система за наблюдение, анализ и оценка на развитието и реализацията на учителите с акцент върху преминати квалификационни курсове
- Хоризонталното кариерно израстване се обуславя от натрупването на определен стаж, преминаването на форми на задължително обучение и оценката на резултатите
- Във вертикален план се предвижда промяна на изискванията за заемане на административни длъжности, като се залага на наличието на стаж като учител
- Постепенна промяна в начина на финансиране на държавните училища – преминаване към общинско финансиране
- Прекалено оперативно представени детайли
- Задължителна атестация само на директорите
|
- Посочването на детето като главна ценност на образователната система и включването на всички заинтересовани страни в обхвата на програмата предполагат прилагането на отворения метод на координация
- Посочените национални цели в този стратегически документ са основа за разработването на законови и оперативни документи за изпълнението
- Анализът на основните проблеми на училищното образование гарантира разработването на ефективни мерки
- Посочените принципи на промените визират съгласуваност и съобразяване с очакванията на обществото, така че те да бъдат добре приети
- Изброените мерки за постигането на националните цели са съобразно с посочените в анализа проблеми, което гарантира ефикасност на вложените ресурси
- Детайлно описаните предимства на предлаганата промяна в образователната структура предоставят достатъчно информация за предстоящи промени
- Конкретните мерки, насочени към квалификация на учителите, възможности за кариерно развитие чрез диференциране на длъжността учител, диференцирано заплащане, награди, дават възможност за планиране на професионалния и житейския път
- Предложенията относно оптимизирането на образователната инфраструктура са съпроводени от предложения за компенсаторни мерки с цел намаляване на социалното напрежение и безработицата
- Посоченият срок за създаване на Национален институт за обучение на директори гарантира обезпечаването на част от мерките, заложени в програмата
- Предлаганата мандатност и атестирането на директорите ще повишат отговорността на училищните ръководители при вземане на управленски решения, ще ги мотивират да прилагат политики, водещи до развитие на училището, ще се отчита удовлетвореността на общността от дейността на директора, ще се премахне рутината, ще се създаде възможност за освобождаване на директори с лоши показатели при атестирането
- Въвеждането на системата на делегирани бюджети до 2008 г. във всички училища ще осигури единен стандарт при отчитане на местната специфика
- Развитието на системата от средищни училища ще осигури достъп на всяко дете до качествено образование, като същевременно ще се постигне оптимизация на училищната мрежа
- Осигуряването на допълнителен финансов ресурс от републиканския бюджет чрез национални програми за всяка календарна година е предпоставка за гъвкавост при провеждането на образователни политики
- Изброеният пълен набор от нормативни документи, които подлежат на изменения и допълнения, както и необходимостта от приемането на нови ще осигурят стабилност, контрол и отчетност
- Приемането на нов общ закон ще обедини заинтересованите страни, ще регламентира отношенията и ще гарантира изпълнението на целите в програмата
- Отчитането на изпълнението за всяка учебна година става пред органа, който е приел Националната програма – Народното събрание, като форма на обществен контрол
- Набелязаните мерки за всяка следваща учебна година предлагат оперативност и гъвкавост спрямо постигнатите резултати
- Апробирането на модела на училищните съвети чрез проектни дейности предоставя възможност за корекция преди повсеместното въвеждане на модела
- Осигуряването на финансови стимули за общините при оптимизиране на училищната мрежа е важен фактор, който ще може да стимулира местните власти да бъдат активни и да определят училищната мрежа спрямо местните специфики, както и да насочат финансов ресурс към средищните училища за подобряване на качеството на образованието
|
- Неглижирането на предучилищното възпитание и подготовка нарушава връзката и прехода между различните етапи
- Липсата на анализ на проблемите в предучилищното възпитание и подготовка не кореспондира с посочените мерки
- Анализът на проблемите не посочва източници на информация, липсват аргументи и доказателства в подкрепа на изведените проблеми, което поставя под въпрос избора на мерки и формулирането на цели, прави невъзможно поставянето на индикатори за отчет, както и отчитането на напредъка
- Липсва аргументация за приоритизирането на тези проблеми, не се посочва комплексността на проблемите
- Анализът не посочва причините за проблемите, с изключение на анализа на причините за отпадане от училище, което не гарантира целенасочена работа за справяне с проблема
- Само в някои от мерките е посочен срок за изпълнение, което създава впечатление, че те се извеждат на преден план и че мерките не са обвързани помежду си
- Оценяването чрез тестове се посочва като единствена възможност за измерване на знания
- Едностранчивото разбиране на системата за контрол и оценка на качеството като система за вътрешно и външно оценяване, а не като процес, който обхваща всички аспекти от живота на училището, противоречи на идеята за автономия и не предполага оценка на приноса и развитието на училището
- Увеличаването на броя на учениците, които ще полагат пробни изпити, за всяка година не показва яснота относно срока на въвеждането на стандартизирани изпити
- Посочването на новата образователна структура единствено като мярка за намаляване на броя на необхванатите и отпадащите ученици не е обвързано с доказателства за причините за отпадане, не са разгледани всички възможности, които тя предоставя
- Разработването на нова програма за развитие на професионалните компетенции на педагогическите специалисти в направления, различни от посочените, би ограничило достъпа до финансиране на продължаваща квалификация в други направления
- Разработването на система за наблюдение, анализ и оценка на развитието и реализацията на учителите с акцент върху преминати квалификационни курсове не е обвързано с оценка на ефикасността, с повишаване на качеството на образователния процес чрез прилагането на придобити компетенции
- Изискването за натрупан стаж за хоризонталното кариерно израстване не допуска гъвкави пътеки
- Не са посочени параметри за подготвяната промяна на изискванията за заемане на административни длъжности
- Преминаването на държавните училища към общинско финансиране е без времеви график
- Изключването на задължителна атестация на учителите/възпитателите, а въвеждането само за директорите би допринесло до неравнопоставеност, дори до нежелание за заемане на директорска длъжност
|