Национална стратегия за учене през целия живот за периода 2014–2020 година
Националната стратегия за учене през целия живот (НСУЦЖ) определя стратегическата рамка на държавната политика за образование и обучение в периода 2014–2020 г., насочена към постигането на европейската цел за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж. Стратегията е разработена в отговор на предизвикателствата, свързани, от една страна, с необходимостта държавата ни да преодолее последиците от дълговата финансова криза в Европа и света, а от друга – да запази националната си идентичност и културно разнообразие при реализиране на политиките за сближаване. Документът обхваща всички форми на образование, обучение и учене – формално, неформално, самостоятелно – в които човек участва през целия си живот, като за периода от седем години предоставя препоръки, на базата на които да бъде проследен напредъкът в прилагането на УЦЖ в България. Стратегията очертава съдържанието, формите, средата и взаимоотношенията между всички участници в процеса на учене през целия живот.
Силни страни |
Слаби страни |
- Отчита напредъка по отношение на изпълнението на водещите цели на Националната стратегия за учене през целия живот за периода 2008–2013 година
- Посочва мястото на България по отношение на водещите европейски цели и показатели
- Стратегическите цели и показателите за напредък са изцяло в съответствие с целите на „Европа 2020“
- Очертава 3 приоритета
- Предлага усъвършенстване на системата за финансиране за гарантиране на ефикасността на началното и продължаващото образование и обучение посредством споделена и балансирана отговорност между държавата, работодателите и учещите
- Посочени са области на въздействие, които да подкрепят придобиването и непрекъснатото развитие на ключови компетентности за учене през целия живот в един общ процес
- Прави анализ на състоянието на всяка област, посочва целите, дейностите
- Предлага прилагане на гъвкав механизъм за докладване на резултатите от изпълнението на политиката за учене през целия живот на национално и регионално ниво
- Залага на изготвянето на ежегоден национален доклад за напредъка
- Разработена е рамка за напредъка – индикатори за измерване на изпълнението на целите в областите на въздействие
- Показва начина на изчисление на индикаторите и дали индикаторът е международно съпоставим
- Предлага създаването на Национален съвет за учене през целия живот към Министерския съвет като стратегическа група за координация на изпълнението
- Предлага разработването на Национална платформа за учене през целия живот 2020
|
- Очаква се да бъде възприемана като отговор на всички възникнали предизвикателства по отношение на социалното включване и икономическия растеж
- Изграждане на съгласувана и адаптивна към промените система за образование и обучение, която обхваща ученето във всичките му степени и във всички негови аспекти
- Прилагане на образователен подход, който подпомага развитието на всички учещи и допринася за изграждането на мислещи, можещи и инициативни личности, способни да се справят с промените и несигурността
- Стимулиране на записването на ученици в училище чрез осигуряване на ранна училищна грижа, която да способства за успешната интеграция на деца, за които българският език не е майчин
- Недостатъчната съдържателна и организационна връзка на предучилищната подготовка с училищното образование
- Липсата на нормативни условия за допълнително обучение на децата, за които българският език не е майчин
- Осигуряване на двигателна активност на децата в предучилищна възраст с цел хармонично личностно развитие
- Мерките са насочени и към възрастни, не съответстват на заложените цели, целите не обхващат повишаване на образователните резултати
- Очаква се възприемане на ученето през целия живот като мисия на висшите училища и индикатор за осигуряване на качеството
|
Възможности |
Заплахи |
- Сравнение на България с останалите страни членки по отношение на водещите европейски цели и показатели
- Стратегическите цели и показателите за напредък са изцяло в съответствие с целите на „Европа 2020“
- Посочени са области на въздействие, които да подкрепят придобиването и непрекъснатото развитие на ключови компетентности за учене през целия живот
- Ежегодният доклад по напредъка предоставя възможност за корекционни дейности
- Рамката за напредъка и предложените индикатори, включително и тяхната международна съпоставимост, ще допринесат за проследяване на изпълнението на националните цели спрямо европейските
- Функционирането на Национален съвет за учене през целия живот към Министерския съвет е възможност за гарантиране на изпълнението на стратегията от отговорните ведомства
- Национална платформа за учене през целия живот ще осигури информираност на обществото, прозрачност на изпълнението, осъществяване на обществен контрол и възможност за обратна връзка и корекционни дейности
|
- Възприемането на НСУЦЖ като отговор на всички възникнали предизвикателства по отношение на социалното включване и икономическия растеж е твърде претенциозно и би довело до надценяване на възможностите, които стратегическият документ предлага
- Предлаганото изграждане на съгласувана и адаптивна към промените система за образование и обучение, която да обхване ученето във всичките му степени и във всички негови аспекти, не се обвързва с наличните ресурси, няма конкретика за тази нова система, което би довело до неизпълнение на тази цел
- Предлаганото прилагане на образователен подход, който подпомага развитието на всички учещи и допринася за изграждането на мислещи, можещи и инициативни личности, способни да се справят с промените и несигурността, не намира изражение в конкретни дейности, не е ясно какъв е той, към кого е насочен, което крие риск от неизпълнение на тази дейност
- Посоченото стимулиране на записването на ученици в училище чрез осигуряване на ранна училищна грижа, която да способства за успешната интеграция на деца, за които българският език не е майчин, не посочва какви грижи конкретно ще бъдат приложени, което крие риск от прилагането на досегашни мерки, без да е изследвана тяхната ефективност
- Посочената недостатъчна съдържателна и организационна връзка на предучилищната подготовка с училищното образование не е ясно формулирана, не е конкретизирана, не дава насоки за промяна и по този начин не допринася за постигането на целите
- Изводът за липсата на нормативни условия за допълнително обучение на децата, за които българският език не е майчин, е неверен
- Извеждането на осигуряването на двигателна активност на децата в предучилищна възраст с цел хармонично личностно развитие като основна дейност за изпълнение на цел от стратегия е твърде детайлно, не е обвързано с анализа и не би допринесло само по себе си за постигането на целта „Осигуряване на условия за разширяване на обхвата и повишаване на качеството на предучилищното възпитание и подготовка“
- Стратегията не отчита новите реалности, като посочва мерки само за мигранти, липсват мерки за бежанци, което поставя една голяма група в риск от социално изключване
- В анализа на областта на въздействие „Прилагане на комплексен подход за повишаване на образователните постижения и намаляване на дела на преждевременно напусналите училище“ присъстват мерки, които по-скоро са ориентирани към осигуряване на достъпа до образование, не е посочена връзка между резултатите и отпадането, което би довело до прилагане на неадекватни на целта мерки
- Посочването на ниския стандарт на живот на етническото ромско население като фактор за нередовно посещение на училище и непълноценно участие в учебно-възпитателния процес не произтича от изследване. Не са разработени дейности за минимизиране на ефекта на социалните и семейните причини, които са основни за отпадане от училище, и по този начин мярката остава необезпечена и неизпълнима
|
-
Камелия Димитрова, ОДЗ №1 „Мир“, Мездра
рецензент: проф. д-р Ирина Колева