В двустранния процес обучаващ – обучаем важна е ролята на оценката като мотивационен фактор за ученика, за психическото и интелектуалното му развитие (по Андреев, 2000). Определящо е становището, че тестовете имат редица предимства пред традиционните методи и форми за проверка и оценка на знанията. Оценката на постиженията/напредъка на ученика по традиционния начин има своите слабости – не дава достатъчно вярна и пълна картина на пропуските и постиженията, отнема много време на съответния преподавател и невинаги отразява действителния обем знания и умения. Чрез тестовете оценяването става много бързо, особено ако се използват компютърните технологии. Съчетаването на тестово и традиционно оценяване несъмнено допринася за повишаване на неговата ефективност.
Алгоритъмът при съставянето на теста е следният:
- Определяне на педагогическата цел.
- Уточняване на обема и сложността на учебното съдържание.
- Съставяне на тестовите задачи/подзадачи и изследване на техните характеристики.
- Изготвяне на критерии и показатели за оценка, съобразно с познавателните равнища.
При съставянето на тестовите задачи е необходимо учителят да се съобрази със следните изисквания:
- тестът да съответства на възрастовите и личностно-психологическите особености на учениците;
- да съществува видово разнообразие на тестовите задачи (репродуктивни, продуктивни, изследователски и творчески);
- да се посочва тежестта на всяка една подзадача или група в цялостния тезисен конструкт, съобразен със спецификата на обучаваните;
- чрез подзадачите да се покриват определени познавателни равнища по таксономията на Блум;
- формулировката на задачите да бъде прецизирана езиково и съдържателно;
- задачите да бъдат ясно и точно зададени;
- да бъдат подредени с повишаваща трудност.
Ето един примерен вариант на педагогическа методика като съставна част от дидактическата технология с приложение на ИКТ:
- Заглавие на методическата единица (с практическа насоченост): Счетоводно отчитане придобиването на материални запаси;
- Педагогически цели: наред с придобити и усъвършенствани знания и умения, съобразно с ДОИ, може да се посочат и развити качества на личността като отговорност, самокритичност и др.;
- Педагогически методи и средства: ситуационни методи, дискусии, учебно-познавателни задачи, казуси, развиващи логическото мислене;
- Процес на обучение: реализиране на педагогическите методи, решаване на учебно-познавателните задачи чрез използване на компютърни технологии;
- Обратна връзка: може да се осъществи например чрез тестови компютърни задачи (удостоверява се доколко целите са постигнати);
- Анализ на резултатите, изводи и обобщения: може да се направят от учителя и учениците (обобщение доколко целите са постигнати).
Приложението на практически ориентираното обучение в учебна и реална среда е в съзвучие не само с интересите на бизнеса, но предимно на самите обучавани. Използването на компютърния тест допада на учениците, повишава интереса им към изучавания учебен предмет, стимулира ги към задълбочено усвояване на теоретичните и практическите знания и умения. За учениците интерес представлява ученето, което те могат пряко да управляват и да променят неговата динамика, съобразно със своите възможности и нагласи, в което учебните резултати към определен момент ясно се виждат и своевременно може да се подобряват.
-
Петър Петров, ПГЛПИ „Атанас Буров“, Горна Оряховица
pepz@abv.bg
рецензент: доц. д-р Славка Ненова