Същността на познанието за правата на детето се проявява най-пълно в сферата на гражданското образование, защото правата на човека (и в частност на детето) са методологията на гражданското поведение. Естеството на учебното съдържание по роден край в 1. клас дава възможност за използване на игрови методи и разнообразни техники в процеса на симулиране на ситуации, в които учениците встъпват с помощта на роли в реални взаимоотношения и тренират умения, зададени от конкретните цели на обучението. За изучаване на правата на детето всеки учител, който има желание да преподава начални знания по гражданско образование, изгражда своя технология, базираща се на добри практики, техники, похвати и интерактивни методи.
Цел на обучението по правата на детето е развитието на социалните и личностните умения на обучаваните за отстояване на собствените права и за защита на правата на другите. Тази цел може да се постигне с преподаването на знания за правата на детето като неразделна част от гражданското образование и с помощта на учебното съдържание по роден край в 1. клас.
Още в първите часове по роден край започва запознаването с правата на детето. Например при темата „Детето в училище“ малките ученици се срещат с правото на детето за безплатно средно образование. И тук е много подходящо да се поднесе информацията, че всички хора имат човешки права. Но тъй като децата все още растат, те се нуждаят от специална защита и имат специални допълнителни права. Дава се информация, че правата на детето са включени в законодателството на страната, в която живеем, в редица европейски и международни документи, сред които Конвенцията за правата на детето е най-широко ратифицираният договор. На учениците се обяснява, че чрез този документ се признава важността на изискването децата да бъдат информирани за своите права и да могат да участват във вземането на решения, отнасящи се до тяхното развитие. Малките ученици разбират, че всички организации, свързани с децата, трябва да работят за това, което е най-добро за всяко дете.
Паралелно със запознаването с правото на образование и правата в училище се дават знания и за отговорностите на всеки в училище. „Децата имат право на добро образование и отговорността да се учат и уважават своите учители“ (Владова & Георгиева, 2006).
В глобалната тема „Детето и семейството“ използвам техниката Асоциативен облак, за да разбера по-добре асоциациите, които първокласниците правят, чувайки тази дума. Резултатът е очакван – родители, мама, татко, братче, сестриче, дом, храна, дрехи, подаръци, празници… Обобщавайки направените асоциации, извеждаме правото: И двамата родители споделят отговорността да отглеждат децата и винаги трябва да се съобразяват с това, което е най-добро за детето (Конвенция за правата на детето, чл. 18). Запознаваме се и с правата от Конвенцията, които гарантират пътуването, ако родителите живеят в различни страни, и правото на детето да не бъде разделено от родителите си, освен ако това не е за негово добро. Обобщаваме и систематизираме знанията за семейството, взаимоотношенията в него, ролите и отговорностите на всеки член.
Логично от темата „Моето семейство – права и отговорности“ се стига и до правото на децата на игра, а също и правото на лично пространство. Законът трябва да ги защитава от атаки срещу техния начин на живот, доброто им име, семейството и дома им (Конвенция за правата на детето, чл. 16).