В статията е засегната само една малка част от методите, техниките, способите за преподаване на правата на детето като елемент от гражданското образование във възможностите, които дава учебното съдържание по роден край в 1. клас.
Знания по гражданско образование и конкретно правата на детето може да се интегрират и в други учебни дисциплини с подходящите за целта методи, средства, похвати.
Правата на детето са предмет на познание, който поради своето естество дава възможност на учителя да разработи модели на обучение. При разработването е необходимо да се ръководим от следните принципни положения:
- Съдържанието на правата да се разкрива от гледна точка на тяхната функционалност – като резултат от взаимна договореност на правила (разрешения и забрани) и като гаранция за равнопоставеност, еднаква мярка към всички.
- Обучението да бъде ориентирано към създаване на възможности детето да се възприема като активен участник и бъдещ възрастен, на когото предстои да защитава правата на децата.
- В обучението да се предложи естествената логика на разбирането,според която заявяването на собствено право вече означава признаване на същото право и на другия.
- Технологията на преподаване да включва прилагането на интерактивни методи и техники, чрез които да се осигурява по-висока мотивация на учениците, добра ориентация в съдържанието на обучението и ефективно трениране на уменията им.
- Споделяне на опит, работа в групи, игри и други дейности, в които се развиват социалните умения.
- Обучението по правата на детето да дава повече възможности да се редуват учене и игра, но по начин, който не регламентира ученето само като „работа и задължение“, а игрите само като „забавление“. Играта да бъде част от обучението.
Правата на детето са познавателна област, която е необходимо да присъства по-пълноценно в съвременното българско училище. Нейното интегриране в общообразователната подготовка на учениците е належащо, за да се осъществи и една от целите на гражданското образование – „…съдържателно въвеждане на младите хора в значимите теми на социалния живот и тяхното място в този живот“ (Вълчев, 2004).
-
- Арабаджиева, И. (2009). Социализация на детската личност – перспективи и нови идеи, социални умения в начална училищна възраст. Начално училище, март – април.
- Владова, Л. & Георгиева, Х. (2006). Роден край за І клас. София: Булвест 2000.
- Вълова, В. (1991). Групи за личностно развитие и гражданско поведение. София.
- Вълчев, Р. (2004). Интегративни методи и групова работа в гражданското образование. София: Отворено образование.
- Конвенция за правата на детето <http://www.unicef.org/magic/media/documents/CRC_bulgarian_language_version.pdf>
-
Ценка Димитрова, СОУ „Николай Катранов“, Свищов
z_021066@abv.bg
рецензент: гл. ас. д-р Мирена Легурска