Много изследвания показват, че у нас учениците спортуват все по-малко. Често физическото възпитание в училище се явява единствената възможност за физически упражнения. Това определя актуалността на изследванията, свързани с методиката на обучение по физическа култура в училище. Очертава се необходимостта в допълнение към класическите спортни дисциплини като лека атлетика, гимнастика и спортните игри – при всеки удобен случай – учебната програма да включва и „модерни, по-непопулярни спортове“. Също така изключително важно е да се гарантира, че уроците по този предмет ще отговарят на предпочитанията и нуждите на младите хора. Важността на процеса физическо възпитание за подрастващите определя актуалността на избраната тема за анализ в тази статия.В статията се проследява динамиката в развитието на двигателното качество „гъвкавост“ при 15–16-годишни активно спортуващи волейбол ученички и неспортуващи ученички в резултат от прилагането на модифицирана методика за обучение по волейбол. Приложен е тест за определяне на дълбочината на наклона от основен стоеж и е предложен примерен комплекс от специалноподготвителни упражнения за развиване на гъвкавостта.
През учебната 2015/2016 година проведохме експериментално изследване с две групи 15–16-годишни ученички за установяване на влиянието на заниманията с волейбол върху техните двигателни възможности и физическото им развитие като цяло. Първата група – експериментална, бе съставена от активно занимаващи се с волейбол в СК „Марица“ ученички, в по-голямата си част от Спортно училище „Васил Левски“. Втората група – контролна, се състоеше от ученички от СОУ „Цар Симеон Велики“, които не се занимават активно със спорт. В публикацията представяме резултатите от изследването на динамиката в развитието на двигателното качество „гъвкавост“ в двете групи.
Изследването бе организирано и проведено в три етапа.
През първия етап, обхващащ периода от октомври до декември 2015 г., бе изготвена модифицирана методика, определен бе броят на изследваните лица, тестирани бяха включените ученици и бе направено примерно разпределение на учебното съдържание по волейбол.
Вторият етап, проведен в периода януари – февруари 2016 г., включваше обучение по примерното учебно съдържание по волейбол и изготвяне на график на изследването и тестирането.
В третия етап бяха обработени и анализирани получените резултати.
В спортната практика подвижността в гръбначния стълб (особено показателна за гъвкавостта на волейболиста) обикновено се определя от степента на наклона на трупа напред, назад или встрани.
Най-елементарният начин за определяне на степента на наклона напред (дълбочина на наклона) е следният тест.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″] От основен стоеж на гимнастическа пейка изпълняващият се навежда, като краката са обтегнати в коленете. Стремежът е с двете ръце да се докосне колкото е възможно по-ниско. Изпълнението се извършва бавно, без пружиниране. Наклонът се измерва с точност до 1 см от повърхността, на която са стъпили краката, до мястото, където са стигнали върховете на пръстите на двете ръце. Резултатът се отчита върху разграфена летвичка или метър, поставени вертикално пред площта, на която е стъпил изследваният.
[/su_note]