Историята на родния край като наука и обучение се налага в последно време като Краезнание и се изучава в часовете по СИП или в други извънкласни форми на обучение.
Краезнанието не е самостоятелен предмет за изучаване в училище, а принцип на обучение и възпитание чрез материали от местната история, география, култура, етнография, фолклор. Този принцип на обучение все повече се превръща във важно средство за повишаване на качествата на знанията, способства за пълноценно и трайно овладяване на материала и съдейства за изграждане на трайни народностни добродетели – любов към родината и родния край, трудолюбие и почит към традициите. Използването на краеведски материали активизира мисловната дейност на учениците, позволява да се разнообразяват методите на урочната работа и самостоятелната дейност на учениците. Краеведската дейност води до установяване на трайни връзки на учениците с културните институти, местното население и обществените организации, стимулира учещите към участие в общественополезни дейности. Следователно краезнанието е многофункционално, защото съчетава в себе си обучаващ, възпитаващ и развиващ ефект. Това е една многопосочна по своето съдържание дейност, включваща изучаването на история, география, природа, етнография, топонимия, фолклор и пр. (Ковачев, 1989).
В своята мисия обучението по краезнание се ръководи от желанието „да се разчупят“ определени стереотипи и да се разкрие образът на една съвременна иновационна форма за образователно-възпитателна работа с учениците, каквато е краведската дейност. Освен това в основата на програмата по СИП е заложена идеята чрез изучавания материал младите хора сами да си изградят представи за недалечното минало на българите, за тяхната вяра, по актуални въпроси, свързани с духовния, културния и материалния начин на живот на народа ни. Така учениците ще имат възможност да очертаят своите възгледи за себе си, за миналото и настоящето на българите. Опознаването на този кръг проблематика и национални ценности предпоставя осмислянето на българското народно богатство, около което е необходимо да се обединим, за да съществуваме като народ и в бъдеще (Дечев, 2012).
Малкият брой на учениците, които участват в извънкласната форма, позволява индивидуален подход. Учителят има възможност да се занимава с всеки един от участниците, да проявява добронамереност към тях. Това от своя страна създава условия за по-добри контакти, което е изключителна необходимост в началното училище.
Заниманията по СИП Краезнание се провеждат в компютърния кабинет, в класната стая, в музея и исторически местности, на паметници. Учениците са поставени в различна обстановка, в нова организация на работа, в нови отношения и поведение. Те преодоляват бариерата на общуването, изказът им е свободен и по този начин се стимулират мисленето и въображението им.
Предложената по-долу програма по СИП Краезнание може да бъде преработена от всеки колега – в зависимост от условията и населеното място, в което живее и работи, и класа, в който преподава – и въведена в педагогическата му практика.
Програма по СИП Краезнание
Тематично програмата за свободноизбираема подготовка (Приложение) е съобразена с възрастовите особености и подчертания интерес на учениците към историческото познание. Чрез нея се формират знания и умения за работа с документи и снимков материал, осъществява се изследователска дейност. Програмата стимулира развитието на интересите върху базата на съхранения архивен материал. Тя дава възможност за усвояване на важни комуникативни умения и умения за работа в екип.
Очаквани резултати:
- Задълбочаване на знанията и разширяване на уменията, получени в часовете по околен свят и в часа на класа.
- Възпитаване в дух на родолюбие и уважение към националните традиции и култура.
- Проучване на миналото на родния град.
- Запознаване с живота и дейността на известни пирдопчани и тяхното влияние върху регионалната и националната история.
- Проучване, събиране и обогатяване на информацията за историята на НУ „Тодор Влайков“.
- Формиране на траен интерес към историята на родното училище.
- Развиване на умения за изследователска дейност.
- Изграждане на позитивно отношение към българското културно-историческо наследство.
- Разширяване и задълбочаване на връзките с институциите, които имат важно място в изследователската дейност – библиотека, музей, обществени организации.
Задачи:
- Проучване на празничните ритуали, обичаите на българите, съхранили ни като народ.
- Почистване и поддържане на паметници в района.
- Подготовка и провеждане на рецитали и конкурси, свързани с различни български празници, и участие в общоградски подобни инициативи.
- Включване на родителите в различни начинания.
Методи и форми на работа: беседи с учениците; срещи разговори с различни хора; работа в екип; работа в интернет.
Връзки с институции: библиотека, музей, обществени организации.
-
Тема № Брой часове Тема Забележка 1 1 Изясняване на целите и задачите на СИП Краезнание. Изработване на информационно табло за идеите на клуба, членовете, дейността, предстоящи събития. 2 1 Селището, в което живея. Легенди за Пирдоп. 3 1 Старини. Музей „Луканова къща“. 4 1 Нашето училище. Име, създаване, химн, летописна книга. 5 1 Герб и химн на Пирдоп. 6 1 Ден на народните будители. Будители в родния край. 7–8 2 Посещение на паметници. Проект „Да опознаем паметниците в гр. Пирдоп“. 9 1 Падане на Пирдоп под турско робство. 10–11 2 Зимни празници и традиции. Подготовка за обичая „Пеене на пръстени“. 12 1 Освобождение на Пирдоп от турско робство. 13–14 2 Зимни празници и традиции. Представяне на обичая „Пеене на пръстени“. 15–16 2 Тържество за освобождението на Пирдоп. 17–18 2 Разказите на Тодор Влайков за освобождението на Пирдоп. 19–20 2 Живот и творчество на Тодор Влайков. 21 1 Вечер на българските народни приказки. 22–23 2 Посещение на черквата „Успение Богородично“. Как да се държим в българския храм? 24–25 2 Легенда за мартеницата. Изработване на мартеници. 26 1 Участие в тържествата за Националния празник. Поднасяне на цветя пред паметника в двора на училището. 27–28 1 Пролетни празници и обичаи. 29 1 Еленска базилика (екскурзия). 30–31 2 Викторина. 32 1 Участие във „Влайковите дни“. -
Неца Иванова, НУ „Тодор Влайков“, Пирдоп
neca_62@abv.bg
рецензент: гл. ас. д-р Мирена Легурска