Изискванията към човек, управляващ предприятие, дори то да е най-малкото, са много. Той трябва да разбира от мениджмънт, финанси, счетоводство, маркетинг, право и, разбира се, от специфичните особености на стопанската дейността, която ще управлява. Това означава, завършвайки професионалната гимназия, бъдещият работник или служител да може ефективно да изпълнява трудовите си задължения в рамките на професията.В статията е представен модел на обучение в Учебна компания на основата на конструктивисткия подход. Фокусът е върху сътрудничеството учител – ученик, ученик – ученик и учене чрез правене (изработване и реализиране на реален продукт). Описаният модел за работа в Учебна компания е нов за автора и експерименталното му приложение в педагогическата практика показва, че чрез него се засилва ефективността на процеса на обучението, реализират се образователните цели и се повишава качеството на педагогическата и учебно-познавателната дейност.
Обучението на бъдещите икономист-мениджъри в Учебната компания създава условия за развитие на необходимите ключови компетентности чрез прилагане на теоретичните знания в решаването на конкретни проблеми в хода на познанието. Дейностите в учебна фирма се осъществяват по програмата „Учебна компания“ (Джуниър Ачийвмънт, 1996), одобрена от МОН. Работата в Учебна компания позволява да се постигне главната цел на обучението, а именно – да се формират у учениците систематизирани знания и практически умения за бъдещата им реализация като субекти на стопанската дейност.
Използването на интерактивни техники на обучение в Учебната компания насочва вниманието към личността на ученика, неговата индивидуалност, активност, самостоятелност, интереси и потребности. Водещата идея е не да се съобщават знания, а да се осигури цялостно развитие на ученика, защото основна задача на професионалното образование е да подготви специалисти за бизнеса, притежаващи необходимите професионални компетентности и личностни качества.
В Учебната компания се решават реални проблеми, свързани с нейната дейност. Основната цел е да се научат учениците да задават въпроси, да търсят отговори и решения на възникнали проблеми, да изграждат и реализират своите теории и идеи за развитието на бизнеса.
В основата на модела на обучение е конструктивисткият подход (Железова, 2008). Конструктивизмът в образованието търси отговори на въпросите: как хората учат и каква е „природата“ на знанието. В основата на тази теория е идеята, че обучаваният конструира собствени знания, учейки се.
Ученето не е просто получаване, натрупване и преработване на информация, а активен процес, при който личността конструира индивидуален познавателен образ на действителността. От тази гледна точка целта на обучението не е само да се възприеме повече учебна информация, а да се подпомогне процесът на когнитивното развитие на учениците, т.е. изграждането и преструктурирането на познавателните структури. Това не може да се постигне само чрез учебното съдържание, а като се създаде учебна среда, изградена върху реалните ситуации, чрез която ученикът да формира нов социален опит. Необходимо е учениците да имат възможност да търсят решения на познавателни задачи в ситуации, максимално близки до реалния живот, използвайки разнообразни начини на работа. Конструктивистката педагогика изисква специални условия за обучение, където на обучаваните се предоставя възможност да си сътрудничат и помагат.
В педагогическата си практика свързвам конструктивизма с „учене чрез сътрудничество“ и „учене чрез правене“.
Ученето чрез сътрудничество (cooperative learning) е организиране на обучението по такъв начин, че процесът на учене да стане социална дейност. Това се постига, като се стимулира сътрудничеството между учениците, организирани в групи – отдели в Учебната компания. Работата в Учебната компания води до многопосочно взаимодействие между учениците и учителя по време на процеса на обучение, така че равнището на активност учещите е много по-голямо, отколкото при традиционното обучение. Всеки от учениците извършва определена част от учебната задача, допринасяйки за цялостното представяне на групата. Всеки докладва пред групата, така че учениците знаят какъв е приносът на всеки един, и всеки индивидуално е отговорен за това, което е извършил. Съществува конструктивна взаимозависимост – индивидуалното развитие и развитието на групата могат да си влияят положително. Развитието на един ученик предполага развитие на другите, а успехът на една група означава успех едновременно и за другите групи (отдели), респективно на компанията като цяло.
Ученето чрез правене (learning by doing) се осъществява в специфична учебна среда – реален офис в училище. Знанията и уменията се овладяват чрез практикуване. Важна роля играят симулациите, ролевите игри, изследователските дейности, експериментирането, търсенето и обработването на информация. Това е учене за придобиване на житейски опит. Ръководството на учителя по време практическото обучение в Учебната компания се изразява в подпомагане и напътстване на учениците в дейността им. Целта е да се развият и усъвършенстват предприемаческите умения на обучаваните чрез работа в екип, реализираща се в последователност от взаимосвързани действия на учителя и учениците за производството и продажбата на реален продукт.