Технологичен модел на обучение в Учебна компания
Технологичният модел на обучение в Учебната компания може да се представи чрез следния алоритъм.
- В началото на учебната година се разяснява целта на създаването на Учебна компания. Реализацията на учебна фирма се осъществява по програмата „Учебна компания“ на Джуниър Ачийвмънт – България. Целта е участниците в Учебната компания да приемат предизвикателството да приложат в реална икономическа среда теоретичните знания, като организират и управляват собствена компания. Учениците попълват анкети „Защо искам да участвам в учебната фирма?“ и „Мотиви за участие в Учебната компания“.
- На обучаваните се обясняват основните икономически категории – приходи, разходи, себестойност, цена, печалба, рентабилност. Учениците попълват тест за установяване на входящото ниво на знанията.
- Учредява се Учебната компания: избират се наименование и предмет на дейност, дискутира се правната форма – ООД или АД. Разглеждат се предимствата на акционерното дружество. Провежда се Общо събрание на акционерите. Вземат се решения за дяловото участие на акционерите учредители. Определя се номиналната стойност на една акция. Прилага се методът „Мозъчна атака“. Провеждат се различни дискусионни форми („за“ и „против“).
- Определя се организационната структура на Учебната компания. Изнася се от учителя лекция за структурата на управление на акционерното дружество (АД), дискутира се. Формират се отдели в компанията. Учениците попълват анкета за творческия им потенциал с цел определяне на мястото им в съответния отдел.
- Учениците сътрудници попълват документи за кандидатстване за работа – прилагат се социометрични методи. Избира се управител на компанията – определят се неговите права, отговорности и задължения. Провеждат се ролева игра „Кандидатстване за работа“ – интервю.
- Изработва се Устав на компанията и се изготвят досиета на сътрудниците.
- Планира се дейността по отдели – провежда се дискусия и се прилага методът на сценария.
- Провежда се маркетингово проучване за предмета на дейност на компанията.
- Изработва се бизнес план от сътрудниците, прави се SWOT анализ за дейността на учебната компания.
- Вземат се фирмени решения за продуктите, които ще произвежда компанията – дават се идеи, избира се най-оригиналната идея. Организира се производството, подбират се интересни материали на по-ниска цена и се създават условия за производство на качествени продукти. Дискутира се на тема „От идеята до реализацията“ и се провежда делова игра. Осъществява се учене чрез правене.
- Извършва се реализиране на произведената продукция. Провежда се рекламна кампания за информиране на потенциалните клиенти за продукта чрез плакати, флаери, промоции, обяви в местен вестник.
- Организира се вътрешен училищен пазар чрез подреждане на щанд във фоайето на гимназията. Обсъждат се идеи за оформянето на щанда и за фирменото облекло на сътрудниците. Провежда се дискусия.
- Демонстрира се работата по отдели.
- Ежегодно през март се провежда инициативата „Мениджър за един ден“, по време на която учениците сътрудници за един ден участват в работата на реална фирма или институция.
- Най-изявените ученици през годината участват в регионално и национално изложение на учебните компании.
- В края на учебната година се изготвя финансов отчет за дейността на компанията от Финансово-счетоводния отдел. Провежда се годишно събрание. Вземат се решения за разпределяне на печалбата. И тъй като Учебната компания се създава за една учебна година, в края й се ликвидира.
Технологичният модел, чрез който трябва да се реализира обучението в Учебната компания, се прилага от началото на учебната година и приключва в края й. Моделът включва дейности на учителя и учениците в продължение на 2 последователни часа седмично. Дейността на учителя консултант включва консултиране, контролиране и съветване на учениците по време на работа. Дейността на учениците се реализира чрез групово взаимодействие при решаване на казуси, попълване на документи и работа по отдели, разговори и презентации, етика на общуване, многовариантност на поведението, вземане на делови решения и избягване на конфликтни ситуации, разпределяне на дейностите при работа в екип.
Чрез обучението в Учебната компания учениците придобиват знания и развиват умения в групова организация и активни междуличностни взаимоотношения. Те са поставени пред личностни и социални предизвикателства. Дейностите неминуемо изграждат ценностни ориентации, тъй като стратегиите за активно учене включват среща с реални житейски проблеми и преосмисляне на ценностите при тяхното решаване.
При сформирането на групата от ученици сътрудници в Учебната компания се разясняват правилата и принципите на работа:
- Успехът на компанията е успех на всеки неин сътрудник.
- Всеки сътрудник изпълнява професионално и ефективно своите функции по време на работа.
- Членовете на компанията опазват фирменото имущество.
- Сътрудниците не разгласяват факти и сведения, до които са получили достъп при изпълнение на служебните си задължения, в свой или чужд интерес.
- Сътрудниците не допускат да бъдат поставени във финансова зависимост или друга обвързаност от външни лица, която да повлияе на служебните им задължения.
- Сътрудниците в Учебната компания се ръководят от следните принципи:
- Уважение и сътрудничество с колегите;
- Уважение на мнението на колегите;
- Оказване на съдействие при изпълнение на служебните задължения;
- Бизнес етикет, делова и екипна атмосфера.
Посочените правила се поставят още през първия час, преди започване на работа в Учебната компания, като мотивация за дейността. Разяснява се на учениците, че ще бъдат наблюдавани и оценявани по време на работа, ще имат за изпълнение групови задачи и осъществяване на групов проект.