Учебно помагало по счетоводство
В Учебната компания, която ръководя, на учениците се поставя задачата да изготвят учебно помагало по счетоводство в тясно сътрудничество с учителя.
Моделът за съставяне на помагалото може да се представи чрез следния алгоритъм.
І. Изготвяне на учебно помагало по счетоводство.
Разработва се от учителя с цел подготовка на учениците за национално състезание по счетоводство. Разработването на помагалото е свързано със структуриране на тестовете (теоретични въпроси и практически задачи).
Първите осем теста в учебното помагало по счетоводство са разработени въз основа на интегративните връзки в обучението по икономически дисциплини. Включените теоретични въпроси целят да се удостовери степента на: придобитите знания по предметите „Обща теория на счетоводната отчетност“ и „Счетоводство на предприятието“; познаването на нормативната база; формираните умения, свързани с двойното записване като елемент на методологията на счетоводството; знанията от областта на системата на счетоводните сметки, документирането, инвентаризирането и калкулирането като способи на счетоводството, процесите и операциите, свързани с обектите на счетоводството. Практическите задачи целят да разкрият формираните практически умения у учениците в часовете по учебна практика по счетоводство чрез подходите за счетоводно отчитане на стопанските операции. Решаването на практическите задачи е свързано с осмисляне на конкретни ситуации от счетоводната практика, с прилагане на умения за вземане на решения и за формулиране на изводи и заключения.
Чрез теоретичните въпроси и практическите задачи се очаква да се формира у учениците чувство за отговорност при изучаване на обектите на счетоводството, точност и прецизност при осчетоводяване на стопанските операции, да се провокира интересът им към компонентите на имуществото на предприятието и тяхната степен на ликвидност.
За да надградят знанията си по счетоводство, да постигнат по-добра подготовка за националното състезание и да придобият поглед за формата на състезанието, в учебното помагало са включени и осем теста, които са разработени от МОН и са давани през годините на регионалните състезания по счетоводство.
ІІ. Техническо оформление, отпечатване и реализиране на помагалото на вътрешния училищен пазар.
Процесът се реализира от учениците сътрудници в Учебната компания. Те вземат участие в набирането на текста от помагалото и неговото форматиране. Учебната компания разполага с компютър, принтер и машина за подвързване. В този етап учениците развиват предприемачески умения за вземане на управленски решения. Важно е те предварително да проучат откъде да закупят подвързващи материали и на каква цена, за да бъде най-изгодно за компанията. Необходимо е да изчислят себестойността на произведения продукт (учебното помагало), след което да определят цената на изделието по метода „разходи +“. В този етап учениците планират дейности, придобиват нови знания и умения, развиват творческото си мислене, комуникират помежду си и се съобразяват с изискванията за качество на продукта. Финалът на този етап е реализирането на продукта на вътрешния училищен пазар. Учениците прилагат метода „Мозъчна атака“ за намиране на оригинални идеи за продажба и оформят щанд във фоайето на гимназията. По този начин се развиват познавателната самостоятелност и интелектуалните умения на сътрудниците в Учебната компания.
ІІІ. Решаване на въпросите и задачите от теста по счетоводство.
Теоретичните въпроси, включени в теста, са с репродуктивен, продуктивен и изследователски характер. Чрез тях се цели са се провери доколко учениците разбират влиянието на стопанските операции върху структурата на счетоводния баланс. Други въпроси, които може да се включат, са свързани с изследване на връзките и зависимостите на балансовото обобщаване като елемент на методологията на счетоводството със системата на счетоводните сметки, двойното записване и кореспонденцията на счетоводните сметки. Практическите задачи от теста имат за цел да удостоверят професионалните компетентности на обучаваните в реалната счетоводна практика. Така например практическите задачи са свързани с разрешаване на конкретна практическа ситуация по счетоводство – придобиване на активи под формата на правителствени дарения, търговска репутация, амортизиране на активи, установени липси на активи по вина на материално отговорно лице, отправена рекламация към доставчик, изплатени стипендии на учещи, ликвидирани и унищожени активи.
Чрез решаването на въпросите и задачите от теста по счетоводство учениците усъвършенстват професионалните си компетентности по счетоводство, а това предполага по-добри резултати и призови места при участие в национално състезание по счетоводство.
Обучението на учениците в Учебната компания предоставя възможност за отвореност на учебния процес, за неговата действителна насоченост към познанието. Акцентът е поставен върху личностното развитие на обучавания. Учениците формират знания за света на бизнеса и практически умения по професията.
-
Денка Недялкова, ДФСГ „Интелект“, Плевен
dnedqlkova@abv.bg
рецензент: доц. д-р Славка Ненова