Вече не минава ден, без да чуем: иновации и конкурентоспособност; иновативни подходи при лечението на…; иновации в туризма, иновации в строителството и къде ли още не. Но като че ли най-често чуваме за иновации в образованието. Темата за качеството на българското образование се коментира всекидневно на различни нива – между родители, преподаватели, ученици, доброволци, академици, политици и много други, които искат нещо да се оправи, но не могат да „напипат“ точната рецепта за правилна промяна на образователната система у нас. Истината е, че колкото и идеи за иновации в образованието да има, те няма как да се реализират без активната роля на учителите. Ако преподавателите не са добре подготвени в използването на съвременни преподавателски методи, а и убедени в смисъла им, новото образование няма как да се случи. На съвременния учител му се наложи с бързи крачки да навлезе в новите технологии и да започне да ги прилага във всекидневната си работа наред със задачите си да „разчупва“ учебното съдържание, да използва съвременни методи на преподаване, да възпитава креативност, отчитайки индивидуалностите на всяко дете. Той вече е човекът, които разширява учебната среда извън пределите на класната стая. Целият този процес доведе до коренна промяна в облика на училището. Иновативното училище е не просто място, където децата имат достъп до нови технологии. То е пространство, където се използват съвременни педагогически методи, развиват се ключовите умения на учениците, както и тяхното любопитство, а интердисциплинарните връзки надскачат ограниченията на учебните предмети. Информационните технологии отдавна не са отделна учебна дисциплина.Свидетели сме на значителни промени във всяка една област от човешката дейност, породени от развоя на технологиите. Поставено е началото на нов етап в развитието на обществото, в който информационните и комуникационните технологии (ИКТ) ще имат все по-значителна роля. Както всички останали науки, педагогиката също изпитва влиянието на промените, новите технологични разработки са важна предпоставка за научнообосновани нововъведения в сферата на образованието. Образователните технологии са все по-тясно свързани с техническите постижения, използвани в процеса на преподаване, а това води и до нови психологически и педагогически теории за ученето.
Понятието технология се разглежда като словосъчетание от гръцките думи τέχνη (tehno) – изкуство, майсторство, умение, и λόγος (logos) – знание, наука, изучаване, или от латинските думи techno (tehno) – мога, и logus (logos) – наука. В образованието технологичните иновации трябва да се изразяват в разработване и прилагане на нови методи и похвати в процеса на обучение. Да променят стиловете на преподаване и учене. Да залагат основите на ученето през целия живот и непрестанното усъвършенстване в професионален и личностен план. В този дух се обуславят промени в позициите на участниците в образователния процес. Прекрасна е хипотезата, според която активната страна е ученикът, подпомаган от своя учител, а учителят е с нова роля – ролята на консултант, инструктор, модератор.
Вече няма българско училище без компютърен кабинет. Не са рядкост мултимедийните прожектори, интерактивните дъски, сензорните екрани и със сигурност в този списък са изпуснати поне още дузина „джаджи“. Дори и в условията на делегиран бюджет училищата се надпреварват да се оборудват с най-нова и модерна техника като израз на престиж. Това, разбира се, е необходимо, но недостатъчно условие, за да се превърнат в атрактивни и интерактивни учебни заведения. Липсва едно ключово звено – учителите новатори. Без добре обучени и мотивирани специалисти и най-скъпата техника се превръща просто в част от обзавеждането и интериора. Понятието „мултимедийни технологии“ се радва на изключителен комфорт в говоренето по темата образование. По презумпция се приема, че младите учители влизат в училище като носители на новото, защото се предполага, че те са технически по-грамотни в областта на компютърните технологии. Това е така и не е така. Компютърната грамотност е многолико понятие. Наистина ли младите педагози са добре подготвени за работа с образователен софтуер и по-конкретно с мултимедийни технологии? Това вече е обект на нова тема.
1 2