Технологичните иновации в образованието безспорно подпомагат процеса на овладяване на знания и умения. Висока ефективност се наблюдава, когато за представяне на информацията се използва комбинация от различна по тип информация – текст, статична графика, аудио и видео.
Използването на мултимедийни средства като образователни технологии носи някои предимства като:
- лесно, интересно и точно представяне на съдържанието на учебния материал;
- лесно и бързо актуализиране на учебното съдържание;
- повишаване на възможността за самостоятелна работа и работа по групи;
- създаване на положителна мотивация у обучаемите за усвояване на учебното съдържание;
- насочване на обучаемите към дейности, които развиват мисленето, сравняването, обобщението, творчеството и т.н.
Чрез използването на правилния дидактически софтуер в обучението се реализират основни дидактически принципи като активност, гъвкавост, достъпност, нагледност, последователност, системност, свързване на теорията с практиката, възможност за индивидуален подход и др. Така се предоставя възможност за по-добро възприемане, усвояване и прилагане на учебното съдържание. Учебният материал може да се упражнява и повтаря неограничено, съобразно с интересите и възможностите на обучаемите. Научно е доказано, че при еднократно преглеждане на информация, която въздейства едновременно на много центрове на човешкия мозък, се възприема до 50%, а ако преглежданията са няколко, нивото на възприемането и запомнянето ѝ може да се увеличи и до 90%.
Поради възможността за интерактивно поднасяне на учебния материал компютърните технологии може да се използват в уроци с различна цел: за обобщение, упражнение, систематизиране, затвърдяване. С помощта на този тип технологии може лесно и точно да се акцентира върху най-същественото от учебния материал, бързо да се попълнят пропуски, да се формират умения и отношения.
Всичко това би било възможно само с използването на правилния образователен софтуер. Такива са интерактивното видео, интерактивният компактдиск, мултимедийните бази от данни, географски карти и атласи, обучаващи програми, експертни системи, електронни книги, електронни учебници, различни специално създадени системи, осигуряващи интерактивна поддръжка на звук и видео, т.е. може да се обединят четирите основни вида информация: текст, статични изображения, звук и динамични изображения (видео). Днес най-често използвани са мултимедийните презентации и електронните учебници.
Наред с всички предимства не бива да се подминават и някои недостатъци.
- Много често създаването на електронен образователен продукт не е по силите на един учител, защото той в повечето случаи няма необходимата квалификация (особено ако се налага използване на авторски средства за разработки или език за програмиране). Затова се налага работа в екип със специалисти от различни области: програмисти, методисти, психолози, художници и др.
- Дори и сравнително добре модернизирани, не всички училища могат да си позволят закупуването на скъпата техника.
- Много от създадените мултимедийни продукти не позволяват на аудиторията да контролира хода на информацията, а с това и да бъде по-активен участник в този своеобразен „диалог“. Представянето на информация с такива средства става по една предварително определена линия от съставителя. Като че ли обучаемият понякога е в пасивна позиция. Работата „лице в лице“ обаче носи неоспорими предимства. Преподавателят може да отсее индивидуалните потребности и да определи диференцирано натоварване на отделните ученици. Живият контакт понякога е решаващ. Всеки добър педагог знае, че ученикът трябва да се чувства наблюдаван. Обучаемият също така трябва постоянно да бъде и стимулиран. Една блага дума или усмивка е в сила да направи непостижимото възможно.
Един качествен образователен мултимедиен продукт трябва да залага преди всичко на активността на потребителя. Съобщението трябва да бъде успешно предадено чрез провокиране на интеракция, като се привлече вниманието на аудиторията (обучаемия). Добре е, когато поднасянето на информацията забавлява. Забавлението генерира положителни емоции у обучаемия. Така шансът да разбере тази информация е много по-голям.
Технологиите не бива в никакъв случай да изместват традиционното общуване с книгата. Учителят като педагог и професионалист трябва да следи за правилното им разпределение и постигането на баланс.
В заключение, трябва да се посочи, че технологиите в образованието вече променят цялата система. Това доведе до откриването и разработването на редица нови форми на обучение и комуникация. Границите на класните стаи отдавна са избледнели. Каквото и да се напише по темата, образованието вече не е същото.
Уважаеми колеги учители, бъдете иноватори и не жалете сили да градим новото училище!
-
инж. Иоан Иванов, ЕГ „Акад. Людмил Стоянов“, Благоевград
ioan_ivanov@abv.bg
рецензент: гл. ас. д-р Нели Димитрова