Преподаването и изучаването на старобългарската литература, създадена през 9. век, в технологичното 21. столетие са предизвикателство и за учителя, и за учениците от т.нар. поколение Z. Концепцията за преподаване, изградена от учителя, трябва да претърпи сериозна метаморфоза и да предложи нови подходи за усвояване на знанията по предмета. В статията е мотивирана и представена разработената от автора и приложена в педагогическата практика технология за усвояване на научните знания за старобългарската литература и за развиване на литературни компетентности и комуникативни умения чрез иновативни практики и методи за интерактивно обучение – електронни ресурси и компютърни програми GeoGebra и Elika.
За да владееш силата на словото, трябва да познаваш словото
(Китайска мъдрост)
Живеем в условията на глобализация, където националната идентичност често и бързо губи своите ценности. Поради динамиката на днешната действителност българските учители са изправени пред огромното изпитание не само да опазят, но и да възпитат у своите ученици трайно чувство за принадлежност към нашата страна. За всички е ясно, че до голяма степен класическите методи на преподаване в клас се оказват твърде консервативни, а понякога и неприложими в конкретната реалност, в която живеят и се формират нашите деца. Вече става въпрос за обучение на граждани на света, със солидни знания за собствените корени и ценностна система, отворена към новото, което мултикултурното общество им предлага. В този смисъл концепцията за преподаване, изградена от учителя, трябва да претърпи сериозна метаморфоза и да предложи нови подходи за усвояване на знанията по всеки предмет в системата на средното образование и в частност – по литература. За всички – колеги учители, родители и ученици – е ясно, че учебниците по български език и литература, които се ползват в България, са претоварени от абстрактен академизъм, смущаващ и трудно разбиран от учениците, чиито научни знания и речников фонд са в процес на изграждане.
За мен, както и за повечето колеги в сферата на средното образование, преподаването на старобългарската литература като част от средновековното европейско културно наследство е истинско предизвикателство. От друг ракурс погледнато, книжовното и културното наследство, създадени през Златния век на България, са доказателство за цивилизоваността на една особено силна държава, съществувала в друго време и измерение. Това мотивира търсенето ми на други, по-модерни методи на работа в учебния час, които са предмет на настоящата публикация.