Очаквани резултати за училищна готовност по ДОС по образователно направление „Околен свят“ за предучилищна група
Приложение № 3 към чл. 28, ал. 2, т. 3
№ | Образователни ядра | Цели | Очаквани резултати |
1. | Самоутвърждаване и общуване с околните | Изграждане на адекватна представа за окръжаващата близка социална среда | Партнира на учителя и си сътрудничи с връстници. Взаимодейства с възрастни и връстници, като отчита настроението им и свързва това настроение с причини, които го пораждат. Има конкретна представа за „социална роля“ ученик. Разбира разликата между ролеви и реални взаимоотношения. Проявява толерантност към деца и възрастни с различия. |
2. | Социална и здравословна среда | Придобиване на култура на поведение | Има представи за училището – класна стая, обзавеждане, учебни пособия, нужни на ученика. Знае своя адрес. Изразява своето право на избор и инициатива сред другите. Избира игрови действия, съобразно с особеностите на играчките, предметите за игра и игровата ситуация. Разбира и демонстрира необходимото различно поведение и спазване на правила, когато е на улицата, в заведението за хранене, на мястото за отдих, на мястото за развлечение. Сравнява състояние на здраве и на болест. |
3. | Светът на природата и неговото опазване | Социални умения, които да се трансформират под влияние на когнитивните умения при опознаването на света | Има представа за промените в поведението на някои животни в различните сезони. Свързва животните и техните природни семейства – ято, стадо, рояк и др. Обяснява природозащитната дейност на човека и грижите за чиста природна среда. Разбира потребностите на растенията през различните сезони, условие за живот и развитие на растенията. Показва в природен календар метеорологичното време и сравнява промени в сезона/местността. Описва природозащитни инициативи на деца и възрастни по опазване на природата. |
4. | Културни и национални ценности | Социални умения за общуване. Съхраняване и утвърждаване на националната идентичност |
Назовава лични, официални и национални празници, местни обичаи и традиции. Разпознава химн и реагира, като изразява национална гордост и отдава почит. Свързва конкретни празници и чествания със съответните личности и събития (3 март, 24 май,18/19 февруари, 2 юни). |
Очаквани резултати по учебната програма за БДП на децата в предучилищна възраст
Образователно ядро | Цели | Знания | Умения |
Детето има: | Детето умее: | ||
Здравословна и социална среда | 1. Осъзнаване на здравето като ценност и адекватни ориентири за опазването му, професии на хора, които се грижат за живота на другите. 2. Ориентиране в норми за безопасно движение и регулирано поведение чрез социалната роля на „бъдещ ученик“. |
Обобщени представи и понятия за превозни средства и структурните им признаци. Конкретни представи за обществени органи, гарантиращи сигурността на хората, за правилата на спазване на обществения ред (знакови средства за разпознаване). Конкретни представи за достъпни знаци за безопасно движение, предназначение на сгради и служби в помощ на човека (линейка, пожарна и полицейска кола, поликлиника, аптека, детска градина, училище и др.). Конкретни представи за професиите на лекар, зъболекар, медицинска сестра, аптекар и др. Конкретни представи за предназначението на „Бърза помощ“, поликлиника и норми на поведение в тях. |
Предвижда критични ситуации и се предпазва чрез търсене на помощ. Използва адекватни средства за поддържане на лична хигиена. Подготвя и класифицира предмети и обекти: облекло, играчки, книги и др. Прилага норми на поведение в превозни средства: лична безопасност, и правила на улично движение до вкъщи (маршрутна схема). Управлява поведението си съгласно маркировка и знаци на обществени места. Подрежда и опазва пособия, нужни за ученика в училище, мебели и учебни средства в детската градина и училище. |