Очаквани резултати за училищна готовност по ДОС по образователно направление „Околен свят“ – ядро „Социална и здравословна среда“, за предучилищна група по Наредба № 5
Образователно ядро | Цели | Очаквани резултати |
Социална и здравословна среда | Придобиване на култура на поведение | Има представи за училището – класна стая, обзавеждане, учебни пособия, нужни на ученика. Знае своя адрес. Изразява своето право на избор и инициатива сред другите. Избира игрови действия, съобразно с особеностите на играчките, предметите за игра и игровата ситуация. Разбира и демонстрира необходимото различно поведение и спазване на правила, когато е на улицата, в заведението за хранене, на мястото за отдих, на мястото за развлечение. Сравнява състояние на здраве и на болест. |
Според Държавните образователни изисквания по Наредба № 4 детето трябваше да усвои следните знания и умения по ОН „Социален свят“ – ядро „Здравословна и социална среда“, след обучението си в подготвителна група, за да има необходимата готовност за училище.
Очаквани резултати за училищна готовност по ДОИ по образователно направление „Социален свят“ – ядро „Здравословна и социална среда“, за предучилищна група по Наредба № 4
Образователно ядро | Цели | Очаквани резултати |
Здравословна и социална среда | Придобиване на култура на поведение | Различава състояние на здраве и болест в себе си и у околните. Различава професии, гарантиращи здравето и живота на хората. Познава и спазва основни хигиенни норми, гарантиращи добро здраве. Познава предназначението на труда на хора с различни професии и има отношение към тях. Класифицира превозни средства. Познава важни за децата пътни знаци и обяснява норми за безопасно придвижване. Обяснява норми на поведение в детската градина и в училище. Познава норми на безопасност и на обществения ред. Проявява отношение към предстоящата си социална роля на ученик. |
По ДОИ (Наредба № 4/18.09.2000 г.) | По ДОС (Наредба № 5/03.06.2016 г.) | |
Ядро | Очаквани резултати | Очаквани резултати |
Здравословна и социална среда | 1. Различава професии, гарантиращи здравето и живота на хората. 2. Познава предназначението на труда на хора с различни професии и има отношение към тях. 3. Класифицира превозни средства. 4. Познава важни за децата пътни знаци и обяснява норми за безопасно придвижване. 5. Познава норми на безопасност и на обществения ред. 6. Проявява отношение към предстоящата си социална роля на ученик. |
1. Знае своя адрес. 2. Разбира и демонстрира необходимото различно поведение и спазване на правила, когато е на улицата, в заведението за хранене, на мястото за отдих, на мястото за развлечение. 3. Сравнява състояние на здраве и на болест. |
Констатациите след сравнение и анализ на ДОИ и ДОС по образователно направление „Околен свят“ са следните:
- Броят на ситуациите е намален по ДОС.
- Броят на темите е значително по-малък по ДОС.
- По ДОС целите не са конкретизирани, а общи.
- По ДОС очакваните резултати са комплексни и играта има решаващо значение при усвояване на знанията.
- В сравнение с ДОИ по ДОС (Наредба № 5/03.06.2016 г.) определянето на постиженията на децата се осъществява при непринудено възприемане на инструкцията под формата на позната за детето игрова дейност.
От направения сравнителен анализ между ДОИ на Наредба № 4 от 18.09.2000 г. и ДОС на Наредба № 5 от 03.06.2016 г. стигам до заключение, че по отношение на учебно съдържание и очаквани резултати при 6–7-годишните деца по БДП изискванията при новата наредба са по-малко и комплексни.
Приоритет на направлението са социалните умения, които да се трансформират под влияние на когнитивните при опознаването на света. Цялостният характер на преживяванията се изменя под въздействието на специфичното придобиване на социален опит в педагогическите ситуации и в самостоятелната игрова дейност.
-
Надка Мальова, ОУ „Васил Левски“, с. Ярлово, общ. Самоков
lin_3n@abv.bg
рецензент: доц. д-р Катя Гетова