В зависимост от целите тестовете в обучението по литература може да бъдат класифицирани по следния начин:
- информационни – проверяват знанията върху сюжета и определен кръг термини;
- комуникативни – проверяват възможностите на ученика да реагира на конкретна езикова ситуация и да открива и осмисля проблеми, които тя поражда;
- аналитични – изискват разсъждение, за да се откроят верните от неверните твърдения, свързани с разглеждания проблем.
Таблица 1. Показатели и критерии
Показатели | Критерии |
литературни компетентности | знания за автора, творбата и съответните процеси в българската литературна история |
знания за строежа и функционирането на художествената творба, познаване и прилагане на необходимите литературнотеоретични понятия (съобразно с поставения проблем), разпознаване и тълкуване на функциите на тропите и фигурите на езика | |
умения за разпознаване, възприемане, осмисляне, тълкуване и интерпретиране на основните проблеми в творбата | |
езикови компетентности | умение за прилагане на езиковите норми на СБКЕ |
създаване на цялостен и логически последователен текст, смислово подчинен на поставения проблем | умение за създаване на цялостен и завършен текст, с ясно обособени и смислово обвързани композиционни части |
Инструментариумът, с който се установява постигнати ли са тези критерии и показатели:
- анкети;
- тест;
- ученически свързан текст (ЛИС).
Опитът показва, че най-ефективно е провеждането на две анкети. Първата проверява знанията на учениците, преди те да се запознаят с автора и неговото произведение. Втората анкета се провежда в последния час, когато учениците подробно са изучили конкретната тема и след като чрез тест и писмена работа (ЛИС) са проверени придобитите вече знания и умения.
Използваният тест се състои от нечетен брой въпроси със затворен и с отворен отговор. Въпросите със затворен (избираем) отговор носят по 1 точка, а въпросите с отворен отговор – по 2 точки. Първите пет въпроса са комуникативни, а останалите са информационни и аналитични (проверяват знанията върху творческата история, сюжета, композицията на творбата, идеите, които тя внушава, личността и стила на автора, значението на творбата).
Анализът на писмената работа (ЛИС) е от особено значение, тъй като интерпретативният текст има предимство пред останалите инструменти, измервайки комплексни знания и умения. Предложените критерии и показатели, съобразени с ДОИ за оценка на интерпретативен текст, се разглеждат като едно цяло, като сложна, неделима система от знания, умения, отношения и компетентности.
Прилагането на този инструментариум в практиката ми налага следните изводи:
- „Пречупването” на учебното съдържание през цялостното равнище на класа позволява чрез принципа за достъпност то да се направи достояние на учениците.
- Прилагането на анкетата в съчетание с предварителната самостоятелна работа на учениците с текста се оказва един от успешните методи за провокиране на интерес към литературните произведения.
- Включването на ИКТ в процеса на обучение „осъвременява” работата в часовете по литература.
- Осъществяването на прецизни междупредметни връзки с историята спомага изграждането на по-пълна, цялостна представа за изучаваното произведение.
- Съчетаването на различни форми за оценка и контрол (тест, ЛИС и заключителна анкета) съдейства за постигане на съответните знания и умения.
-
- Бижков, Г. (1996). Теория и методология на дидактическите тестове. София: Просвета.
- Величков, К. (1896). Окръжно № 839. Училищен преглед, 1.
-
Пролет Янчева-Бойчева, ПГСАГ „Проф. арх. Стефан Стефанов“, Монтана
prolet_mj@abv.bg
рецензент: проф. д-р Росица Пенкова