В съвременното общество конструктивното социално партньорство придобива първостепенна важност за резултатността от процеса на модернизация на образованието и синхронизация с европейските и световните стандарти. Това налага необходимостта от разработване, въвеждане и апробиране в практиката на работещи политики за информираност в общността и привличане на социалните страни като партньори за обществена подкрепа на образователните институции. В статията е представен проведен в ОДЗ № 2 в Мездра педагогически експеримент за реализиране на политиката за обществена подкрепа на детската градина – описани са целите, задачите, очакваните резултати, подходите, методите и организационните модели. В Приложение са дадени хронологично осъществените дейности.
[dropcap]В[/dropcap] съвременното общество социалното партньорство придобива нови измерения и в сферата на образованието. Целта му е ориентирана към подпомагане на процеса на модернизация на образованието и синхронизация с европейските и световните стандарти. Целите и приоритетите на образователната система изискват социални партньори, отворени към проблемите на образователните институции. Децентрализацията на българското образование и стремежът към повишаване на автономността извеждат на преден план възможността на педагогическите екипи да взаимодействат успешно със социокултурната среда.
Успешно ли е наистина това взаимодействие? В какво се изразява? Гарантирано и приложимо ли е?
Практиката показва, че социалното партньорство не изпълнява обществените си функции. Семейството и другите социални страни не са част от образователната политика на институциите. Липсва информираност за приоритетите на организацията в общественото пространство и социалните партньори са изолирани от възможността да участват в реализиране на целите на образованието, което рефлектира върху качеството.
Необходимо е предефиниране на работещите политики в посока информираност за приоритетите на организацията и привличане на социалните партньори за споделена отговорност към детето и неговото развитие.
Цели и задачи
Констатациите от теоретичното проучване за съвременно управление на образователната система показват, че може да се използват ефективни стратегии и подходи в управлението за преразглеждане на политиката на детската градина за резултатно реално партньорство със социокултурната среда.
Получените данни от емпиричното изследване са доказателство, че в организацията липсват достатъчно умения за партньорство, не се познават приоритетите на институцията по посока целите на образованието, комуникацията в голямата си част е насочена само към това, което интересува специалистите, професионалните умения на учителите се нуждаят от подобряване. Това са и причините за нежеланието на партньорите да участват в политиката на детската градина.
Необходимо е да се изработи нова политика с други действащи измерения.
Целта, която си поставяме, е формулирана в контекста на съвместната ни дейност и произтича от самите участници. Нейното реализиране е предопределено от влиянието на външните и вътрешните фактори на средата.
Целта на експеримента е да се апробират в практиката работещи политики за информираност в общността и привличане на социалните страни като партньори за обществена подкрепа на детската градина.
Изпълнението на целта трябва да се насочи към конкретни задачи.
Задачи
- Да се установи степента на участие на семейството и другите социални партньори в живота на детската градина.
- Да се повиши информираността на социалните страни за провежданата политика на институцията чрез участието им в организираните дейности.
- Да се приложат работещи подходи в управлението за привличане на социалните страни като партньори.
- Да се анализират резултатите от експерименталната програма за иновационните политики, като се направят обобщения и изводи с насоки за използване в практиката.
Очаквани резултати
- Широко и демократично участие на семейството и другите социални страни в живота на детската градина.
1.1. Повишена информираност за провежданата политика на институцията – познаване на Програмата за работа с децата, Правилника за дейността, учебните помагала, индивидуалните програми за работа с деца с обучителни трудности.
1.2. Познаване на материалната среда и рационални предложения за преобразуването й.
1.3. Партньорско участие в организираното педагогическо взаимодействие на възрастовата група.
1.4. Ефективна и полезна комуникация с ангажираност към проблемите и споделяне на отговорности при решаването им.
- Активно участие на семейството и другите социални страни в новосформираните обществени съвети.
2.1. Участие при одобряването на Стратегията за развитие на детската градина.
2.2. Участие при одобряването на програмната система, учебните помагала и познавателните книжки.
2.3. Участие в изпълнението на дейности по оперативни и национални програми.
2.4. Участие при разпределението на бюджета по дейности и предложения за допълнително финансиране на институцията.