Иструменти за реализация
Подходи
- Конструктивистичен – новите знания се свързват с предишен опит.
- Синергитичен – за нови възможности и ново качество на взаимодействието.
Форми на провеждане
- Кръгли маси – избраната форма дава ясна визия за същността на обсъждания проблем, предоставя възможност участниците да изразят своята гледна точка и да изслушат гледната точка на другите, осъществява се контакт между мислещи личности.
- Тренинги – тази форма способства за разрешаването на конфликти, позволява серия от упражнения по определена тема, обсъждане на предложения за дискусии, оценява се опитът на участниците.
- Работни срещи – предоставят възможност за фокусирано участие с яснота на темата, целта и дневния ред на срещата.
- Коучинг – уникален е с това, че води до катализиране на процесите на осъзнаване, израстване и намиране на индивидуални и екипни отговори и решения, стимулира предприемането на конкретни действия за постигане на желаните резултати. Груповият коучинг е мощен инструмент за изясняването, дефинирането и реализирането на групови, екипни или организационни цели.
Методи
- Игра – ситуационен метод, вид симулация, изискваща активно участие, като позволява приложение на усвоени знания. Предназначението й е да формулира умения и навици за реални действия. Спомага за ефективното насърчаване на комуникацията.
- Ролева игра – ситуационен метод, позволяващ на участниците симулиране на определена ситуация за разиграване на това, което са усвоили, или с цел развиване на нови способности. Участникът може да се конфронтира с друг участник, да отговаря на въпроси или критики, да направлява проблема в различни посоки. Ролевата игра развива у участниците социални умения за комуникация, сътрудничество, договаряне, решаване на конфликти, „чувстване“ на поведението на други хора.
- Дискусия – процес на взаимодействие, контролирано от водещия, посредством което участниците усвояват информация и опит. Диалогична форма, използвана за затвърдяване на знания, представяне на участниците на различни подходи и интерпретации, изясняване на вече познатия материал или изменение на неговите перспективи, развиване на способност да се разсъждава, придобиване на опит в самостоятелно идентифициране и решаване на проблеми.
- Панелна дискусия – работа в подгрупи, като всяка получава специфична задача, част от общия проблем. Решението на общия проблем е сбор от отделните решения на проблемите в подгрупите.
- Брейнсторминг – дискусионен метод, форма за съвместно обсъждане на идеи. Процес на генериране на нови идеи от колективната мъдрост и синергия на групата. „Генериране на идеи“ – всеки има право да даде колкото иска идеи в условията на ограничено време. Всички идеи се фиксират и никой няма право да ги оценява. „Анализ на идеите“ – на втори етап.
- Шест мислещи шапки – методът се използва за развитие на критическо и нестандартно мислене. Шапката покрива главата – центъра на човешкия ум. Различните цветове символизират различните начини на мислене, които са използвани по време на процеса на преподаване. Когато сменим една шапка с друга, ние виртуално или визуално променяме и модела на мислене. Този метод помага за дефиниране на ситуацията и отчитане на положителните, отрицателните и емоционалните аспекти. Усъвършенства взимането на решения и планирането на следващите стъпки.
- Метод „635“ – разновидност на брейнсторминга в писмена форма, представяне на идеи в писмен вид. Участниците в групата прочитат първоначално записаните идеи и ги доразвиват. Шестима души записват своите три предложения за решаване на важен проблем в рамките на 5 минути. След изтичане на определеното време всеки участник предава своите предложения на съседа си, който доразвива неговите идеи или дава нови три идеи. Предаването на предложения продължава, докато всички участници видят написаното от останалите и добавят своите идеи.