Организационни модели
Участници
- Родители на деца от всички възрастови групи.
- Институции: детски учители, начални учители, общинска администрация, РИО на МОН, Ресурсен център, Дирекция „Социално подпомагане“, Отдел „Закрила на детето“, РУП, МБАЛ.
За повишаване на информираността и привличане на социалните страни като партньори е изградена система за комуникация, обхващаща 4 приоритетни области:
- Подобряване на информационната осигуреност на родителите и другите заинтересовани страни.
- Повишаване на активността на родителите.
- Създаване на условия за градивна комуникация.
- Подобряване на професионалните умения на учителите за работа с родителите и институциите.
І област – Информационна осигуреност
- Информационна осигуреност във възрастовата група.
1.1. Всяка информация, отнасяща се до родителите, се поставя на информационното табло на групата.
1.2. Във всички групи е осигурен е информационен кът с необходимата литература, нормативни документи, познавателни книжки и резултати от обучението с децата.
1.3. Сформирани са затворени групи във Фейсбук за обмяна на информация между учителите и родителите.
1.4. Във всички възрастови групи са реализирани минипроекти „Детска градина за семейството“.
1.5. Изготвен е времеви график за изпълнение на дейностите по минипроектите с участието на родителите и други заинтересовани страни.
1.6. Родителите подписват декларация за информирано съгласие при участие на детето в допълнителни дейности, изпълнение на дейности по проекти, организиран отдих извън детското заведение.
- Информационна осигуреност за дейностите на институцията.
2.1. Всички основни документи, свързани с дейността на детската градина, се качват на официалния сайт на ДГ.
2.2. Информация за предстоящи срещи със социалните партньори се качва на сайта на общината.
2.3. Информация се подава чрез изпращане на електронни писма до заинтересованите страни.
2.4. Репортажи от проведени събития се отразяват в местния вестник и излъчват по кабелната телевизия.
2.5. Информация за отлични изяви на деца в конкурси, изложби, състезания се качва на сайта на детската градина и сайта на общината.
ІІ област – Активни родители
- Организиране на педагогически визити с участието на родители.
- Провеждане на нетрадиционни родителски срещи – тренинги, фокус-групи, с приложение на интерактивни методи и техники на комуникация.
- Включване на родители в комисии по изготвяне на правилници и планове.
- Делегиране на права на родители за участие в планирани дейности.
ІІІ област – Градивна комуникация
Организиране на работни срещи, панелни дискусии, кръгли маси с привличане на социалните партньори като важна страна при обсъждането на проблемни области в обучението на децата от предучилищна възраст.
ІV област – Професионални умения на учителите
- Периодично актуализиране на знанията и обогатяване на професионалната компетентност чрез самообучение.
- Вътрешна обмяна на добър педагогически опит – професионално споделяне.
- Усвояване на нови методи в педагогическото взаимодействие и техники за ефективна комуникация в обучения на вътрешно, общинско и регионално ниво.
Хронологията на реализираните в ОДЗ № 2 в Мездра дейности за повишаване на информираността в общността и привличане на социалните страни като партньори за обществена подкрепа на детската градина е представена в Приложение.
-
Атанаска Христова, ОДЗ № 2, Мездра
a.hristova_1959@abv.bg
рецензент: проф. д-р Ирина Колева
-
Хронология на дейностите в ОДЗ № 2 – Мездра, за реализиране на политиката за обществена подкрепа на детската градина
Февруари 2014
Дискусионен форум „Предучилищната подготовка на децата – задължителна необходимост или необходима задължителност?“, посветен на 10 години задължителна предучилищна подготовка в България.
Участници: детски учители и директори, начални учители и директори, родители на деца от ПУГ – 5 и 6 години, посещавали детското заведение през учебната 2003/2004 година, родители на деца, посещаващи ПУГ през 2013/2014 учебна година, общинска администрация, експерти от РИО – Враца.
Програма:
Първа сесия – информационна- Начало, приоритети, трудности – мултимедийно представяне за организацията на ЗПП в ОДЗ № 2 – Мездра.
- Обобщени данни от проведена анкета с родители на деца, посещавали ПУГ 2003–2013 г. – сравнителен анализ.
- Обобщени данни от проведена анкета с учители , работили в ПУГ 2003–2013 г.
- Обобщени данни от проведено интервю с деца, посещаващи ПУГ в ОДЗ № 2 – Мездра.
- Обобщени данни от проведена анкета с начални учители от община Мездра за подготвени деца, преминали ЗПП.
Втора сесия – дискусионна
Тема: „Пътуване към началото“ (социално-педагогически тренинг с обособяване на групи, говорители и излагане на аргументи)
Тези и контратези на групите:- Организиране на образователната среда в ПУГ.
- Готовност на детето за училище: обща и специална.
- Параметри на ограмотяването в ПУГ.
- Готово ли е училището за нашите деца?
Трета сесия – обобщителна
- Уникалност на детството. Значимост и ценност на детето (участие на 5 есета по темата, подготвени от педагогическия екип на ОДЗ № 2 – Мездра, и бази ЦДГ – с. Дърманци, и ЦДГ – с. Лютиброд).
- Генериране на идеи от групите по предложените тези.
Ноември 2014
Дискусионна сесия „Правото на децата на права“ – споделена отговорност на институциите в община Мездра при гарантирането на правата на децата. Изработване на модел за „съвместен институционален позитивизъм“.
Участници: представители на детските градини от община Мездра и Роман, училища на Мездра, МБАЛ, РУП, отдел „Закрила на детето“, дирекция „Социално подпомагане“, Народно читалище „Просвета 1925 – Мездра“, родители.
По повод на навършването на 25 години от приемането на Конвенцията за правата на детето ОДЗ № 2 инициира работна среща на тема „Правото на детето на права“ с цел обединяване на усилията на институциите в община Мездра за партньорство при защита на детските права и отговорности за тяхното прилагане.
В програмата бяха включени 4 модула.
Модул 1. Детската градина за правата на детето: „Да се учим да учим и знаем“
В този модул учители от ОДЗ № 2 направиха мултимедийно представяне за това, как се научават правата и отговорностите в условията на детската градина: открити педагогически визити, интервюта и изложба с рисунки на деца от подготвителна за училище група, тренинги с родители за упражняване на правата в семейството.
Модул 2. Семейството за правата на детето: „Да се учим да действаме и можем“
Отговорността за разбиране и упражняване на правата беше предадена в модул 2 на семейството като основна клетка на обществото и естествена среда за израстването и благосъстоянието на детето. Родители от различни възрастови групи участваха с инициативи за съвместна работа и отговорности при упражняване на правата на детето: презентация „Докато мислеше, че не те гледам….“, обобщена анкета, организирана от родители, „Познаваме ли правата на децата“, мнения за общовалидност на правата към „различните“, постер сесия „Запечатано с обич“ с фотоси, изпратени от родители.
Модул 3. Институциите за правата на детето: „Да се учим да живеем с другите“
В модул 3 се даде възможност на институциите в община Мездра да участват в късометражен филм „Заедно можем повече“, като попълниха формуляр за участие с конкретизирани условия, сведени до права и отговорности. С влизане в роля се изразиха позициите на различни нива за отговорността при защита на правата на децата.
Модул 4. „Да се учим да бъдем, да сме ние“ – изработване на партньорски арсенал за съвместен позитивизъм при промотиране на правата на децата.
Модул 4 обедини усилията на всички участници в общността за изработване на арсенал за партньорски позитивизъм, който да се спазва от всички институции при защита на правата на децата и се поемат отговорности за тяхното прилагане.
Февруари 2015
Екипен коучинг (ОДЗ № 2 – Мездра, и издателство „Изкуства“) за модернизиране на образователната среда с нов електронен ресурс в условията на детската градина.
Участници: детски учители и директори от община Мездра, Роман , Криводол и Враца, общинска администрация, експерти на РИО на МОН – Враца, родители.
Програма:- Партньорство за модернизирана образователна среда в детската градина – съвместен продукт на ОДЗ № 2 и издателство „Изкуства“.
- Филмиран практикум с деца при работа с интерактивна дъска.
- Нови електронни ресурси за използване на интерактивните пространства в детската градина.
Септември 2015
Кръгла маса „Промяна в нагласите на родителите при обучението на деца в неравностойно положение“.
Участници: детски учители и директори, работещи по ОП „Изграждане на капацитет“, приоритет „Деца в риск“, в общината, представители на социални институции: отдел „Закрила на детето“, „Социални дейности и заетост“, „Социално подпомагане“, общинска администрация, родители на деца със СОП, родители на деца от ромски произход, родители с нисък социален статус.
Февруари 2016
Работна среща на институции от област Враца за подкрепа на деца с обучителни трудности в детската градина.
За пореден път ОДЗ № 2 събира институции от община Мездра на работна среща за обсъждане на важни текстове в новия Закон за предучилищното и училищното образование при подкрепа личностното развитие на децата, съобразно с индивидуалните им образователни потребности.
Присъстващите участваха в „извънреден вътрешноведомствен полет на българска авиокомпания“, разпределени в шест работни групи: детски учители, начални учители, родители, представители на социални институции, ресурсни специалисти от РЦ – Враца, и експерти.
Програма:
Първи панел – информационен
Акцентът беше поставен върху ранното откриване и подкрепа на деца с обучителни трудности в условията на детската градина.
Мултимедийно се представиха предхождащите дейности на педагогическия екип в детското заведение с обобщена извадка и анализ на анкетно проучване сред родители и учители по темата.
Втори панел – дискусионен
Обсъдиха се сериозни въпроси за ранното идентифициране на деца с обучителни трудности още в детската градина, сътрудничеството с родителите, ресурсите за подкрепа, съдействието на социалните институции и ефективната помощ на експертите.
Острите въпроси предизвикаха активни позиции на отделните институции с приложение на метода на Едуард де Боно „Шест мислещи шапки“, който помогна за дефинирането на ситуацията, вземането на решения и планирането на последващи стъпки.
Трети панел – кооперативен
Присъстващите изработиха съвместно Механизъм за взаимодействие на институциите при подкрепа на деца с обучителни трудности в детската градина. Определиха и основната цел. Обсъди се и се подписа Споразумение за сътрудничество и координиране на действията на заинтересованите институции при оказване на подкрепа на деца с обучителни трудности. Така ще се гарантират взаимното партньорство и съвместните действия при прилагане на Механизма за взаимодействие на институциите.