Системата на образованието има уникалната възможност да разполага с начини и средства за осъществяване на превенция срещу агресията чрез мотивиране на децата активно да се включат в часовете по физическо възпитание и спорт. Натоварването в тази учебна дисциплина оказва разностранно въздействие върху детския организъм – съдейства за координацията на движенията, повишава физическата дееспособност и общата кондиция на подрастващите. Заедно с формирането на ценни физически качества се моделират и нравствени. Успоредно с физическото израстване се усъвършенства и психическото състояние. По този начин се изграждат качества, които са необходими на младите хора за плавно и безпроблемно интегриране в обществото.
Подвижните игри се радват на огромен интерес сред учениците. Те създават наименованията им, имат възможност да променят и добавят правила. Когато една игра бива представяна по достъпен и интересен начин и техниката се овладява безпроблемно благодарение на емоционалния заряд, тогава тя става любима и предпочитана за практикуване. В този случай усвояването на основните умения и новите характеристики може да бъде дори забавно.
Игровата обстановка в часовете по физическо възпитание и спорт е особено близка до малките ученици. Работата в началния етап е безценна – проблемът се „тушира“ в зародиш, това е най-подходящият възрастов период за формиране на умения и качества. А безспорно формирането на необходимите умения и качества е по-лесно, отколкото тяхната корекция на по-късна възраст. Средната училищна възраст (пубертетната възраст) е най-отговорната и най-критичната. Това е етап, който се явява преходен в развитието от детството към зрелостта. И като всеки преходен период е свързан и изпълнен с проблеми, противоречия, кризи. Определя се като трудна възраст, критична и кризисна, известна още като пубертет. Процесите на растеж, съзряване и развитие, характерни за годините на детството и юношеството, водят до функционален дисбаланс и до редица морфофизиологични особености, които правят детския организъм значително по-чувствителен към разнообразните рискови въздействия на средата в сравнение с този на възрастните.
В средната училищна възраст се осъществяват дълбоки промени във физически и физиологичен план. Периодът се характеризира с интензивен растеж. Развиват се органи и системи на организма. Изменя се състоянието на нервната система, усилва се подкоровата активност. Това води до изменения на поведенческо ниво. Тези благоприятни условия за развиване на двигателните, морфофункционалните и психичните възможности на децата, наред с подобрената регулация на нервните процеси, спомагат за бързо усвояване на нови навици. Следователно игровите условия позволяват по-свободни действия, дават възможност за повече фантазия, за експериментиране и творчество. Игрите трябва да създават условия за изживяване на емоциите, свързани с тях, за да станат естествени във всекидневието. В играта детето е вече зреещ човек, който пробва своите сили и се разпорежда със своите творби. Тази негова мисъл идва да покаже, че в своите игри то не е пасивен участник, то се стреми да въздейства върху действителността, да я направи достъпна за себе си. Показва още, че всяка изиграна игра няма да отмине, без да остави следа в бъдещата дейност на играещия. Най-ценното в игрите и по-специално в подвижните игри е, че те развиват физическите сили, възпитават полезни за живота умения, формират характер и поведение.
Както бе посочено по-горе, целта на педагогическото изследване е превенция на агресивно поведение сред учениците чрез установените правила в създадените експериментални подвижни игри за третия допълнителен час (модул) по ФВС. В тази насока се усъвършенства учебно-възпитателното взаимодействие за развиване на социални компетенции при учениците от прогимназиална възраст, въвежда се иновативна методика за преподаване на подвижните игри, разнообразяват се педагогическите подходи, осъвременява се и обогатява учебното съдържание. Постигането на целта се разглежда в контекста на разкриването на възможностите на подвижните игри за ограничаване на агресивното поведение на учениците с въвеждане на едно правило за всеки състезател в предложените игри: Самооценка, самоконтрол, поемане на отговорност, като сам прецени нарушението и поведението си и се самоотстрани от играта за 15 секунди, заставайки в червения обръч, който е задължителен за всички игри и се поставя на страничната линия на игрището (или се определя подобно място за тази цел).