Положителните страни при използването на проектно ориентираното обучение при работа с даден текст, свързан с любовната лирика на Яворов, в гимназиален етап се отнасят до следното:
- Учениците участват активно в процеса на търсене и събиране на информация от различни източници, които понякога са твърде противоречиви.
- Учениците оформят своя собствена идея за представяне на текста, като имат свобода при интерпретиране на темата.
- Учениците дискутират проблемни ситуации върху интересни и любопитни за тях факти, свързани с интимния свят на Яворов.
- Учениците развиват умение за презентиране на групов продукт.
- Учениците се превръщат в активни субекти в процеса на обучение, придобивайки самочувствие от самостоятелно положения целенасочен учебен труд.
Обект на изследването, проведено от автора през учебната 2015/2016 година, е обучението по български език и литература в 11. клас и по-конкретно – изучаването на любовната лирика на Пейо Яворов чрез метода на проекта, свързан с работа на учениците върху кореспонденцията на поета с Мина Тодорова и Лора Каравелова.
Обхват на изследването: ученици от ПГСАГ „Проф. арх. Стефан Стефанов“ – две учебни паралелки, контролна (11А) и експериментална (11Б), като за методическата ми работа учениците са субект.
Предмет на изследването е процесът на усвояване на любовната лирика на Яворов в 11. клас чрез използване на метода на проекта с неговите дидактически, възпитателни и естетически възможности.
Цел на изследването е да се създаде нова технология за усвояване на любовната лирика на Яворов като модел за работа в часовете по български език и литература в 11. клас, за да се развият по-добре литературните и социокултурните компетентности на учениците, и да се провери нейната ефективност в обучението.
Задачи на изследването:
- Да се анализира теоретичната литература по проблема и да се проучи педагогическата практика.
- Да се разработи изследователски инструментариум.
- Да се определят критерии и показатели.
- Да се създаде нова технология за обучение – за усвояване на любовната лирика на Яворов в 11. клас чрез проектното обучение.
- Да се проведе педагогически експеримент.
- Да се анализират резултатите, след като се съберат емпирични данни и се обработят статистически.
Хипотеза: Използването на метода на проекта при усвояването на любовната лирика на Яворов в 11. клас ще позволи по-конструктивно сътрудничество между учител и ученици по време на урочните форми на работа. Ще се създадат условия за повишаване на интереса на учениците към четене на лирически текстове и предпоставки за постигане на по-високи образователни резултати, за развитие на литературни и социокултурни, естетически и изследователски компетентности, на творческите способности на учениците и техния интелект.
Едновременно с това новата технология възпитава, стимулира критическото мислене у учениците, провокира интерес към изкуството, литературата и художественото слово въобще.
Инструментариум:
- Използване на проектния метод: „Любовта на поета в стихове и писма“.
- Гледане на игралния филм „Дело 205/1913 П. К. Яворов“ (1984 г.) на режисьора Киран Коларов (в главните роли: Яворов – Явор Милушев, Катя Иванова играе ролята на Лора, а Пламен Сираков изпълнява ролята на прокурора във филма). Съдържанието на филма е свързано с личната житейска трагедия на Яворов, породена от любовната му драма с Лора Каравелова.
- Организирано посещение на постановката „Яворов, Лора и Мина в часа на синята мъгла“ (режисьор на пиесата е Бойко Илиев, ролята на Яворов е поверена на Иван Радоев, Мариела Топалова играе Мина, а в образа на Лора се превъплъщава Елена Петрова). Постановката е документална пиеса по писмата на Яворов и Мина Тодорова и Лора Каравелова.
- Представяне на презентации върху любовната лирика на Яворов.
- Създаване на електронен блог и публикуване на всички изследователски материали.
- Поетичен рецитал на любовна лирика.
- Интерпретативно съчинение на тема „Силата на любовта в стихотворението „Ще бъдеш в бяло“ на Пейо Яворов“.
Създаването на модел за проектна работа в обучението по български език и литература в 11. клас на гимназиалния етап цели да преодолее пасивността и недостатъчността в обучението чрез различни извънкласни дейности. Неговото апробиране и отчетената релевантност са алтернатива на традиционно утвърдени основни педагогически методи, фаворизиращи ролята на учителя и класно-урочната дейност. Учителят вече има нова роля – да бъде консултант, посредник, сътрудник и съветник на учениците. Той трябва да мотивира учениците за тази необичайна за тях дейност. Да отговори на въпросите им: Защо е необходима за тях? С какво ще им помогне? Какъв може да бъде крайният продукт и за какво ще им послужи за в бъдеще? Защо си струва да се опита? В реализацията на проекта ролята на учителя е само да подпомага учениците и да организира процеса около неговата подготовка и презентирането на крайните резултати.
При използването на проектния метод в училище се открояват следните предимства. Дава се изключителна възможност на учениците да са активни участници и откриватели на нов опит и познание, да се изявят в нетипични за тях роли, а на учителите – да са съветници и помощници, които създават подходящата учебна среда за самостоятелна и творческа работа на учениците. Повишават се мотивацията и качеството на учене. Учениците задълбочават знанията си по конкретната тема; работят самостоятелно и в екип; могат да преценяват слабите и силните страни; планират работата си, съобразно с набелязаната цел; носят отговорност за изпълнението на поставената задача; решават проблеми и преодоляват конфликти.
-
Илиана Иванова, ПГСАГ „Проф. арх. Стефан Стефанов“, Монтана
iliana.ivanova@hotmail.com
рецензент: проф. д-р Росица Пенкова