Моделиране (създаване) на учебна БД и някои методически бележки
Прави впечатление, че в учебниците по информационни технологии (Лакюрски & Траянов, 2001; Иванов & Кънчева, 2001) част от примерите за изграждане на БД с конкретна СУБД (Access) са дадени на основата на една таблица. Това може би улеснява учениците, но би могло да доведе до отъждествяването на електронна таблица с БД. Поради това в статията е разгледан пример, базиран на три логически свързани таблици.
Пример: Учебна БД за обслужването на борса за играчки. Проектирана e БД, която съдържа следните таблици.
Таблица за играчките. Всеки тип играчка е уникален и се различава по идентификационен номер (номер на артикул). Описанието на играчките включва име, фирма производител, състав на играчката, единична цена и поле дали играчката е в наличност. Нека таблицата се нарича „Играчки“, а ключ на таблицата е идентификационният номер на играчката.
Играчки |
Номер на артикул |
Име на играчка |
Фирма производител |
Материали |
Цена |
Наличност (Да/Не) |
Таблица на клиентите. За всеки клиент на борсата се пази следната информация: единен идентификационен код на купувача (Булстат), име на фирмата купувач, град, улица, тел. номер и МОЛ (материално отговорно лице). Таблицата се нарича „Клиенти“, първичен ключ е Булстатът, който е уникален за всяка фирма в България.
Клиенти |
Булстат |
Име на фирма купувач |
Град |
Адрес |
Тел. номер |
МОЛ |
Таблица на поръчките. Всеки от клиентите на борсата прави поръчка за конкретна играчка. Един клиент може да закупи повече от един вид артикули, както и един артикул може да бъде закупен от различни клиенти. Във всяка поръчка се отразяват купувачът, видът на закупената играчка, поръчаната бройка и датата на поръчката. Поръчката има пореден номер, който е уникален и е ключ на таблицата „Поръчки“.
Поръчки |
Номер на поръчка |
Номер на артикул |
Булстат |
Брой |
Дата |