Извличане на информация от БД и методически бележки
Най-често използваните заявки са от т.нар. селектиращ вид, т.е. заявката е информационно запитване към БД. Много важно е учениците да могат да преценяват какъв резултат очакват от заявката, която ще генерират, за да могат да си търсят грешката при съмнителен резултат.
Има няколко момента, които трябва да се изяснят преди генерирането на заявки:
- смисълът на редовете Field, Table, Sort, Show, Criteria в проектната решетка на QBE – областта;
- заявката е запитване към една или няколко таблици, резултата от което е временна таблица;
- в заявките може да се правят изчисления.
Методически бележки към генериране на заявки
- Много важно е обектът на заявката да е точно избран. Често обучаемите се застраховат и избират всички таблици. Твърде вероятно е резултатът да не бъде желаният.
Пример: Да се изведат всички налични играчки на фирмата „Вега Тойс“.
Правилният начин е заявката да се генерира само от таблицата „Играчки“.
Когато заявката се генерира от цялата свързана БД, резултатът ще съдържа само играчките на фирмата „Вега Тойс“, които са поръчвани, т.е. ако има нови играчки, които никой клиент не е поръчвал, те няма да излязат в резултата.
- В новите версии на Access стойностите, записани в реда Criteria, се интерпретират като стойност от типа на полето или от тип символен низ (ако не бъдат разпознати), т.е. не е необходимо въвеждането на ограничителите за низ и дата((Има и изключение, когато при изброяване в списъка при предиката In трябва да се въвеждат ограничителните символи.)).
- Не е необходимо името на поле в реда Field да се поставя в квадратни скоби (освен ако името съдържа интервал).
- Непознатите идентификатори Access интерпретира като параметри и поставя в квадратни скоби.
Базите от данни не са най-иновативното направление на информационните технологии, но са широко приложими в много предметни области и са основа на повечето информационни системи и динамични уеб сайтове. Тяхното изучаване дава възможност за формиране на компетенции у учениците и показва приложимост на теоретичните знания и умения по ИТ за решаване на практико-приложни задачи.
-
- Асенова, П. & Славова, В. (2002). Информационни технологии за X клас. София: Регалия.
- Баева, А. & Янчева, С. (2001). Информационни технологии за 10. клас. София: Просвета.
- Дянкова, В. & Христова, Р. (2002). Един пример на учебна база от данни и нейното разглеждане в часовете по ИТ. В: Математика и математическо образование, XXXI Пролетна конференция на СМБ. София.
- Иванов, И. & Кънчева, С. (2001). Информационни технологии за IX и X клас. София: Нова звезда.
- Икономов, Н., Добрева, М. & Димитров, Д. (2002). Информационни технологии за X клас. София: Архимед.
- Лакюрски, А. & Траянов С. (2001). Информационни технологии за X клас. София: Булвест 2000.
- Тотков, Г. и др. (2001). Информационни технологии за X клас. Пловдив: Летера.
- Христова, Р. (2006). Един подход при преподаване на темата „Проектиране на Бази от данни“ в часовете по Информационни технологии (с. 478–483). В: Научно-приложна конференция: Математика, информатика и компютърни науки, посветена на 20 години „Математика и информатика“ във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“. Велико Търново.
- http://www.mon.bg/?go=page&pageId=1&subpageId=28 (25.11.2016)
- http://www.mon.bg/?go=page&pageId=1&subpageId=28 (25.11.2016)
-
Росица Христова, старши преподавател, ШУ „Еп. Константин Преславски“,
Факултет по математика и информатика
r.hristova@shu.bg
рецензент: доц. д-р Николина Георгиева