Целта на педагогическия експеримент е да се разработи и апробира иновационен модел на технология за изработване на пола и детайли от облеклото чрез използване на инструкционно-технологична документация в часовете по учебна практика по технология на облекло от текстил.
Задачите са следните:
- Да се проучи педагогическа, психологическа и методическа литература за инструкционно-технологичната документация и приложението й в практиката.
- Да се направи дидактически анализ на учебното съдържание по учебна практика по предмета „Технология на облекло от текстил“ – методически единици „Детайли от облеклото” и „Изработване на пола“, с оглед на разработване на тест и карти задания.
- Да се разработи и практически приложи адекватен инструментариум за измерване на формираните умения и професионални компетенции.
- Да се разработят критерии за оценка на усвоените умения за изработване на машинни шевове и на пола.
- Да се направи анализ на резултатите от педагогическото изследване.
Основен метод на изследването е дидактическият тест, който е предназначен за проверка и оценяване на формираните знания, умения и професионални компетенции на учениците. Тестът представлява комплекс от задачи, чието изпълнение позволява да се установи наличието и нивото на определени знания, умения, компетенции.
Вторият метод са картите задания. Тези писмени инструкции се използват както при изпълнението на специални, така и на тренировъчни и учебно-производствени упражнения. В тях се дават указания за начина, по който трябва да се организират и провеждат наблюденията при проучване на дадена трудова дейност или за последователността на провеждане на практическите действия при усвояване на умения за тяхното изпълнение. Например начина за проследяване на всички действия (на тяхното практическо изпълнение) при проверка на техническата изправност на дадена машина или инсталация при пускането й в действие, при контрол и регулиране на технологичните процеси, при отстраняване на настъпили отклонения от нормалния режим на работа и т.н.
Като допълнителен метод се използва анкетата. Анкетният метод дава възможност чрез пряко допитване до учениците да се получат статистически данни по изследван проблем. Анкетирането е един от видовете вербалнокомуникативни методи. Анкетата е „методическо средство за получаване на първична социологическа и социалнопсихологическа информация, оформяно като набор от въпроси, логически свързани с централната задача на изследването. Анкетните допитвания се провеждат с цел да се изяснят биографични данни, мнения, оценки, отношения, ценностна ориентация, нагласи, диспозиции и др. Анализът на анкетните данни позволява да се оцени позицията на анкетираните. Отговорите на участниците дават представа за обективните и субективни фактори в дейността на анкетираните и подлежат на следващ анализ“ (Стоянова, 2009).
Според някои автори структурата на практическото обучение е идентична със структурата на процеса на формиране на практически умения, тъй като целта на това обучение е именно тяхното формиране.
Формирането на практически умения преминава през следните етапи.
- Първи етап (ориентировъчен). Учениците получават обща представа за работата в производствения процес. По същество този етап е информационен.
- Втори етап (аналитичен). Учениците усвояват основни действия от производствения процес, като значителна роля имат инструктажите (групови и индивидуални). С това се цели предпазване от грешки в момента на първоначалното формиране на уменията.
- Трети етап (обобщаващ). Учениците формират устойчиви умения чрез многократни тренировъчни упражнения. Достига се равнището на квалифициран труд.
- Четвърти етап (заключителен). Учениците постигат автоматизираност на своите действия и способност за прилагането им в различни ситуации. Налице са формирани компетенции за извършване на квалифицирани дейности.
-
- Андреев, М. (1987). Дидактика. София: Народна просвета.
- Бабански, Ю. (1988). Педагогика. София: Народна просвета.
- Бижков, Г. (1983). Методология и методи на педагогическите изследвания. София: Наука и изкуство.
- Генкова, Л. & Найденова, В. (2003). Опитно-приложната и диагностично-изследователската дейност на учителя. София: Дъга-ВК.
- Десев, Л. (1993). Психология на учебния процес. София: ЦИУУ.
- Десев, Л., и др. (1979). Педагогическа психология. София: Наука и изкуство.
- Есипов, Б. (1963). Самостоятелната работа на учениците по време на урока. София: Народна просвета.
- Стоянова, Ф. (1996). Тестология за учители. София: Атика.
-
Снежана Пачеджиева, Неврокопска професионална гимназия „Димитър Талев“, гр. Гоце Делчев
sneja76@mail.bg
рецензент: ас. инж. Светлана Янкова