В съвременните условия въпросите на образованието и възпитанието са от изключителна важност. Те трябва да бъдат решени ефективно, защото от тях зависят научният, техническият и културният прогрес на обществото. Належащо е да се осъзнае ролята на доброто образование за успешното развитие на всяка държава.Образователното портфолио е алтернативен начин за оценяване и инструмент за самооценка. Чрез него се осигурява лесна връзка между мотивация, обучение и оценяване. Може да се разглежда като уникална личностно ориентирана образователна технология и инструмент за самооценка. Портфолиото диктува нови роли в оценяването, като учениците са активни участници и партньори в този процес. Използвайки интерактивни методи, портфолиото прави видим напредъка на ученика и е предпоставка за по-високи постижения.
Новата парадигма за образованието – продължаващо, непрекъснато и отворено за всеки, главен фактор за социална и културна интеграция, важен икономически потенциал, налага създаването на една нова култура на оценяване, основана на разбирането на оценяването като:
- процес, който има не толкова рестриктивни или констативни функции, а подпомага различните участници в образователната система да усъвършенстват дейността си;
- необходима обратна връзка на всички нива в образователната система;
- средство за информиране на обществеността за състоянието на образованието.
Големият обем учебно съдържание и малкият брой часове по учебния предмет „Физика и астрономия“ водят до затруднения в обучението и в частност – и в оценяването.
Основателна тревога будят демотивацията на голяма част от учениците, липсата на интерес, ниската успеваемост, лошата дисциплина, бягствата от часовете, незаинтересоваността на родителите. За преодоляването на тези, за съжаление, трайни тенденции е необходимо оценяването да се превърне от досада в удоволствие, от еднопосочно действие от учителя към ученика в пълноценно взаимодействие, в основата на което стоят сътрудничество и договореност.
В Български тълковен речник (Андрейчин и др., 1973) за оценка е дадено следното тълкуване: „1. Изчисляване, пресмятане цената на даден предмет или стока… 3. прен. Мнение, отношение, преценка за достойнствата и недостатъците на лице, произведение на изкуството и др. 4. Бележка за успеха на ученик, студент, курсист“.
В това определение оценяването се възприема и като процес, и като ценност и се осъществява с бележката.
Основните компоненти на оценяването включват формaта на оценяването, участниците в процеса, процедурите за подготовка на изпитните материали и за провеждане на оценяването, както и за документиране и оповестяване на резултатите.
- Оценяването е системен процес на установяване и измерване на постигнатите резултати от обучението и на нивото на подготвеност на учениците за бъдещата им реализация. Показател за степента на постигане на тези резултати е оценката.
- Установяването на постигнатите резултати и поставянето на оценка се извършват от оценяващия.
- Установяването на постигнатите резултати и поставянето на оценка са индивидуални за всеки оценяван.
- Обект на оценяване са компетентностите на учениците, придобити в резултат на обучението.
- Оценяващият предварително запознава оценяваните с учебното съдържание, оценяваните компетентности, организацията и формaта на оценяването, както и с конкретните правила, по които ще бъдат оценявани.
В дидактиката на физиката се отдава голямо значение на изграждането на обобщени познавателни умения: да се наблюдава; да се поставят опити; да се систематизират и обобщават знанията; да се обясняват явления въз основа на теорията; да се използват обобщени планове при изучаване на явленията, знанията, теориите.
Затова е важно в процеса на обучение да се създават благоприятни предпоставки за формиране у учениците на положително отношение към ученето, като например:
- методи на обучение и ситуации, при които научните знания предизвикват любознателност;
- практическа полезност на научните знания и умения в житейски ситуации;
- учебна дейност, която подхранва емоции, свързани с желанието за преодоляване на трудности, за изпробване на собствените сили;
- мотивация, породена от високата оценка на научните знания в обществото;
- стремеж да се заеме подходящо място в училищния колектив и чрез ученето;
- съзнание за собствено достойнство;
- чувство за успешно справяне с учебните задачи, чрез което да се стимулира по-нататъшното участие в процеса на обучението;
- справедливо оценяване и възможност за самооценяване, които да променят нагласите на учениците към положително отношение към ученето.
Оценяването на отношението към учебната дейност е важен процес. Изграждането на правилно отношение към учебния процес и процеса на оценяване способства за формирането на редица личностни качества като мотивираност, организираност, съсредоточеност, активност, емоционална стабилност, работоспособност, удовлетвореност, висок темп на работа. Променя се нагласата на учениците – те се отнасят отговорно и творчески към изпълнението на задачите, учат се на критичност, толерантност и т.н.