За решаването на редица задачи, свързани с обучението по физика, е необходимо да се търсят нови начини и средства за оценяване. Алтернативен начин за оценяване и инструмент за самооценка е образователното портфолио. Чрез него се осигурява лесна връзка между мотивация, обучение и оценяване. Позволява реализиране на качество на обучението, съобразно с изискванията на съвременното общество, дава възможност за осъществяване на система от дейности за развиване и прилагане на социални умения. Портфолиото предполага изместване на ценностната нагласа в положителна посока, прави видим напредъка, предпоставка е за нови постижения. Съставянето и представянето на продукт на собствената дейност предоставят големи възможности за оценяване на постиженията на учениците чрез оценка на портфолиото. Още повече че може да се оцени процесът, а не само крайният резултат. Удовлетворението е следствие не толкова от резултата, колкото от пътя, извървян до постигането му.
Портфолиото може да се разглежда като нов, алтернативен начин за оценяване главно в рамките на формиращото оценяване. Способства да се преодолеят някои от основните недостатъци на оценяването, породени от известните слабости на тестовите методи и субективизма, дължащ се на неясните критерии. Формира се една нова култура на оценяване, като акцентът се поставя върху договореността за съвместна дейност в един продължителен процес, в който учениците изграждат стъпка по стъпка отделните актове на учене. Информацията за оценяване е пълна и насочена не само към ученика, но и към родителите и обществеността. Тук най-пълно се осъществяват целите и функциите на оценяването, като ефективността му както на педагогическо, така и на социално ниво е особено висока.
При портфолиото акцентът на оценяване е изместен към прогреса на учениците. Данните може да се интерпретират по посока на това, какво в действителност умеят те в определен контекст, а не по посока на това, какво от предварително определеното знаят и могат.
Критериите за оценяване на работата по технологията са свързани с принципите при създаване на портфолиото:
- Самооценка на резултатите от овладяването на знания в дадена област, умения за самостоятелно решение, комуникативни способности на учениците.
- Систематичност и постоянство на самомониторинга (самонаблюдението), което включва периодичен самоотчет на постиженията и коментар на получените оценки.
- Структуриране на материалите, логичност и лаконичност на писмените пояснения.
- Естетическо оформяне.
- Цялостност, тематична завършеност на материалите.
- Нагледност и обоснованост на презентацията на портфолиото.
Портфолиото дава възможност да се оцени напредъкът, при което участниците в оценяването получават нови роли в условията на алтернативни методи, придобиват социални умения. Всичко това позволява оценяването чрез портфолио да се разглежда като епизод на ученето, което безспорно рефлектира върху качеството и ефективността на обучението.
Възможностите на портфолиото се определят от същността на характеристиките му и принципите при създаването му. Чрез използването на технологията може да се получи точен запис на етапите от процеса на учене на ученика, като се търси динамика на развитие, а не моментно състояние.
Портфолиото е мощен източник на информация:
- за учебни постижения;
- за специфични трудности при учене;
- за интелектуално, поведенческо и социално развитие;
- за особености и интереси;
- за семейна среда;
- за адаптиране към училището;
- за социални умения;
- за интереси.
При използването му ученето се трансформира в овладяване на компетентности и развитие на много по-сложни цялостни личностни структури. Ученикът е включен от самото начало в дейността – той самостоятелно и самокритично избира нещата, които ще влязат в портфолиото.
Предимствата на този метод за изследване на ученика са следните:
- Тъй като портфолиото съдържа действителните практически произведения на ученика, учителят и учениците могат да ги използват за изследване на напредъка на учещия.
- Интеграцията между оценяването и ученето е силно мотивиращ фактор, който подпомага обучението.
- Тъй като ученикът участва в него, портфолиото е начин за самоконтрол на собствения напредък.
- Ученикът става партньор на учителя в оценяването на собствения си напредък.
При използването на портфолио учителят се стреми да проявява доверие и оптимизъм по отношение на развитието на ученика, да открие силните страни на характера и способностите му, да търси динамиката на напредъка, да е обективен при оценяването.
В същото време от ученика се очаква:
- да задава въпроси;
- да разграничава факти от твърдения;
- да поставя цели;
- да идентифицира проблеми;
- да събира и групира информация;
- да генерира алтернативи;
- да изразява собствено становище;
- да аргументира обоснован личен избор;
- да има адекватна самооценка.