Чрез портфолиото се търси обективност при оценяването и като следствие – намаляване на стреса. То позволява да се увеличи относителният дял на самостоятелно и независимо учене, учениците да разчитат на собствените си сили, да се научат сами да учат. Това, че участват в оценяването, повишава мотивацията им, дава възможност за изява на индивидуалните им способности, засилва усещането за сигурност и конкурентоспособност. Същевременно образователната технология дава възможност и за осъществяване на система от дейности, при които се реализират социални умения. На всеки етап от създаването на различните продукти на портфолиото се осъществяват разнообразни дейности, което не позволява загуба на концентрация и поява на безразличие. В същото време у учениците се развиват самодисциплина, стремеж към точност.
Наред с посочените възможности на портфолиото съществуват и известни затруднения при използването му, които произтичат от спецификата на самото средство, концептуалната основа, върху която се изгражда, и от своеобразието на българската образователна практика. Както конструктивизмът, така и автентичното оценяване са в основата на привлекателни дидактически модели, но всеобщо е мнението, че те се нуждаят от доразвиване.
Трудностите са още по-големи при сумативното оценяване, тъй като то осъществява връзката цел – резултат. Портфолиото дава информация за това, какво в действителност умеят учениците, а не какво от предварително определеното знаят и могат. Ето защо получените данни не са подходящи за сравнение и стандартизация в аспекта на сумативното оценяване.
Образователното портфолио предполага и нови роли на учителя и ученика. Ако се заложи на традиционно интерпретираните роли на учителя и ученика, ако се остане в полето на традиционното съдържание и технология, то портфолиото губи своите възможности като средство за оценяване. Като недостатък на портфолиото може да се посочи и това, че е трудоемко и е свързано с допълнително натоварване, т.е. изисква внимателно дозиране на дейностите и проучване на индивидуалните особености на учениците.
Въпреки посочените затруднения значението на портфолиото е голямо, тъй като не само предоставя информация за развитието на децата, но предполага пълноценното им включване в процеса на обучение и оценяване. То способства самонасоченото учене, разширява погледа върху това, което е научено, прави видими усилията и прогреса на обучаваните, насърчава развитието на метакогнитивните способности и самооценката, влияе върху вътрешната мотивация, предполага удовлетворяване на индивидуалните потребности на учещите, представя информация за учебни резултати, които другите средства за измерване и оценка или игнорират, или не могат да обхванат. Често като основно предимство се посочва възможността учениците сами да оценят собствената си работа.
В заключение, можем да обобщим, че образователното портфолио като форма на оценяване дава изключителни възможности, но притежава и недостатъци, налагащи задълбочен анализ и внимателен подход при прилагането му. Портфолиото може да се разглежда като уникална личностно ориентирана образователна технология, алтернативен начин за оценяване, инструмент за самооценка. Чрез него оценяването се превръща в епизод на ученето. Диктува нови роли в оценяването, учениците са активни участници и партньори в този процес. Използвайки интерактивни методи, портфолиото прави видим напредъка на ученика и е предпоставка за по-високи постижения.