Народът срещу найлоновата торбичка е игра симулация, в която участниците търсят решение на проблем, свързан с опазването на околната среда. Участват ученици от всички степени на училището. В подготвителния етап се събира информация, правят се собствени наблюдения и проучвания, оформят се тези. Задача на „свидетелите по делото“ е да представят позициите си, като използват средство по избор – устна реч, PowerPoint презентация, плакат, ревю на продукт, есе или стихотворение. Така учениците получават и надграждат знания за природата, формират отношение и позиция към нейното опазване, обогатяват лексикалния си запас, сравняват и анализират, формират умения за аргументация и се учат да работят в екип.
Журналистическа работилница е проект, насочен към редакционни екипи на училищни вестници. Идейната концепция и тренингите са разработени съвместно със сдружение „Св. Иван Рилски”. Работилницата е продължение на проведения от Сдружението конкурс за най-добър училищен вестник, по време на който младите журналисти изразяват желание за обучение по създаване на публицистични текстове, основни изисквания за списване на вестник и медийни послания. В заниманията екипите се насочват към бележити дати, интересни личности, актуални обществени проблеми и отразяването им чрез подходящи журналистически жанрове. Създават се условия за учене чрез практика. Използват се съвременни информационни и комуникационни средства. Един пример е участието в телемост между Американския център и библиотеката в Ню Лексингтън – родния град на журналиста Джанюариъс Макгахан, и виртуалното включване в ежегодно провеждания в негова чест фестивал.
Светът на една 100-годишна писателка или Бевърли Клиъри – любима писателка на децата е проект, подходящ за извънкласно четене в началното училище. Провежда се на три етапа. Първият е посещение на учениците в библиотеката за запознаване с авторката. Те отнасят със себе си „сандъче” с нейните книги, което ще гостува в класната им стая през следващия месец. Следва запознаване с художествения текст в часовете по извънкласно четене и изпълнение на творчески задачи: преразказ на интересен епизод, илюстрация, портрет-рисунка и словесен портрет на любим герой, отговор на литературен въпрос. В деня на годишнината на писателката децата са поканени отново в библиотеката, за да отпразнуват рождения й ден. Тук всеки изявява себе си. Творбите се презентират на екран, четат се преразкази и откъси от книги, коментират се случки с любимите герои. Всяко дете получава аплодисменти от останалите, а за най-добрите има и награди.
Срещи с науката и новите технологии е програма, която има за цел да стимулира интереса на ученици от начална и средна степен към точните науки, инженеринга, програмирането, алтернативните източници на енергия и 3D технологиите. Американският център предлага игри, които дават възможност за експериментиране, усвояване на знания чрез опит и разбиране на базисни научни концепции, които стоят зад технологиите.
Тhames & Kosmos са игри, които развиват инженерно и техническо мислене. С тях се правят модели, подобно на Лего, които се задвижват с батерии и алтернативни източници на енергия. Може да се използват успешно в обучението. Пример: По темата „Вятърна енергия“ се изучават характеристиките на вятъра и как той може да генерира енергия, благоприятни места за използване на ветрогенератор и принцип на работа при силен и слаб вятър.
Q-BA-MAZE 2.0 е креативна инженерна игра, която стимулира творческо и логическо мислене и демонстрира физични закони. От множество шестоъгълни изграждащи блокове се създават писти с безкрайни възможности за форма и функция.
GoldieBlox са игри, създадени с цел да приобщават момичета от различна възраст към инженерните и точните науки. Основават се на спецификата на тяхното мислене и предпочитания. Пример: Играта Movie Machine учи участниците как да направят свои собствени филми, като използва любимите им герои от книгите. Изработва се зоотроп – устройство, което предхожда киното, развиват се умения в областта на илюстрацията и анимацията.
3D писалките са средство за триизмерно рисуване и моделиране. Технологията от 3D принтерите е инсталирана в 3D писалка. От писеца на 3D химикалката не излиза мастило, а мека пластмаса, която бързо се втвърдява. С тях може да се моделират най-различни фигури – от най-обикновен куб, през сгради и машини, до фигури на хора и животни. Дават простор на творческото въображение. С тях всяко дете може да създаде своето първо изобретение.
Роботите Finch се използват за лесно и забавно усвояване на знания по програмиране. Подходящи са за ученици от всички възрасти. Начинаещите програмисти създават програми, чрез които контролират действията на роботите, като използват среда за “drag and drop” програмиране (Snap, Scratch). За по-напреднали се използват програмни езици. Идеални са за целите на обучението по ИТ.
Това са само част от проектите, които Американският център в Столичната библиотека е реализирал съвместно с училища и други организации. Те доказват, че тези партньорства може да бъдат изпълнени с много иновативни идеи, които привличат учениците и правят ученето по-забавен процес. Ние се стремим както да мултиплицираме тези идеи, така и да ги доразвиваме и обогатяваме, като създаваме нови и нови сътрудничества. Американският център предвижда също и еднодневни семинари с учители за работа по програми, базирани на ресурсите на Центъра.
-
Камелия Конева, библиотекар и педагог, Американски център при ОКИ Столична библиотека
libsofia_acc@yahoo.com