Цели на модела на обучение
- Да се стимулира интересът на учениците към изучавания материал;
- Да се повишат учебните постижения на учениците.
Съдържателна част на модела на обучение
Учебната програма за 9. клас е разработена за годишен хорариум 72 часа. С усвояването на физични знания в 9. клас продължава реализирането на общозадължителния минимум по предмета „Физика и астрономия“.
В часовете по човекът и природата в 6. клас учениците са запознати с постоянните магнити и електромагнити, могат да описват тяхното действие и приложение. От изученото в часовете по физика и астрономия в 7. клас учениците могат качествено да описват как магнитното действие на намотка, по която тече ток, зависи от големината и посоката на тока; обясняват по схема принципа на действие на електромотора и магнитното реле и тяхното приложение.
В 9. клас въпросите от тема „Магнитно взаимодействие“ се разглеждат предимно качествено. Учениците разбират, че взаимодействието между постоянните магнити и проводници, по които тече ток, се осъществява чрез магнитно поле. Могат качествено да описват движението на заредени частици в магнитно поле и да дават примери за свързани с такова движение природни явления и приложения. Въвеждат се нови понятия като „индукционни линии“, „магнитна индукция“, „тесла“. Учениците описват магнитното поле около постоянен магнит, праволинеен проводник и намотка с ток чрез индукционните линии.
Единствено изключение от качествения характер на разглежданията е въвеждането на формулата за магнитна индукция като основна характеристика на хомогенно магнитно поле и чрез нея на закона на Ампер за магнитна сила, действаща на прав проводник с постоянен ток в хомогенно магнитно поле. Очаква се да прилагат закона и да обясняват принципа на действие на електромотора.
Въпросите от „Електромагнитна индукция и променлив ток“ са свързани тясно с изученото вече електрично и магнитно взаимодействие и характеристиките на постоянния електричен ток. Очаква се учениците да описват различни начини за получаване на индуциран ток и индуцирано напрежение и да разбират, че причината за електромагнитната индукция е изменението на магнитното поле.
При въвеждането на закона на Фарадей не се изисква математическа формулировка от учениците, а качествено да го изказват и да прилагат правилото на Ленц за определяне на посоката на индуцирания ток в проводников контур.
Изяснява се практическото значение на явлението електромагнитна индукция за производство и пренасяне на електроенергия (генератори, трансформатори). За тази цел се изясняват принципите за генериране и преобразуване на променлив ток и на качествено равнище – смисълът от въвеждане на ефективни стойности. Очаква се учениците да обясняват предназначението и принципа на действие на трансформаторите; да обясняват качествено принципа на действие на генератора и да знаят основните характеристики на променливия ток; да различават амплитуда и ефективна стойност на променлив ток и да пресмятат работа и мощност на променлив ток.
Процесуална част на модела на обучение
Моделът се реализира в 10 урока, от които 8 за нови знания, 1 за решаване на задачи и 1 за обобщение.
Таблица 1. Програма за реализиране на обучението по физика и астрономия чрез използване на интелектуални карти
Тема на урока | Вид на урока |
Реализиране чрез използване на интелектуални карти |
Магнитно поле | Нови знания | Изготвяне на мини интелектуална карта „Магнитна индукция“ (съвместна работа на ученици и учител) |
Движение на заредени частици в магнитно поле | Нови знания | Изготвяне на мини интелектуална карта „Магнитни сили“ (самостоятелна работа) |
Закон на Ампер | Нови знания | Конкретизиране на интелектуалната карта „Магнитни сили“ (самостоятелна работа) |
Магнитни сили | Решаване на задачи | Представяне на интелектуалната карта „Магнитни сили“ (групова работа) |
Магнитно поле на електричен ток | Нови знания | Изготвяне на мини интелектуална карта „Магнитно поле на електричен ток“ (самостоятелна работа и работа по групи) |
Електромагнитна индукция | Нови знания | Изготвяне на интелектуална карта „Електромагнитна индукция“ (самостоятелна работа) |
Променлив ток | Нови знания | Изготвяне на мини интелектуална карта „Променлив ток“ (самостоятелна работа) |
Величини при променлив ток | Нови знания | Разширяване на интелектуалната карта „Променлив ток“ (самостоятелна работа); презентиране на картата (групова работа) |
Трансформатори. Пренасяне на електроенергия | Нови знания | Изготвяне на интелектуална карта „Трансформатори“ (самостоятелна работа и работа по групи) |
Електромагнитни явления | Обобщение | Изготвяне на интелектуална карта „Електромагнитни явления“ (съвместна работа на ученици и учител) |
Контролно-оценъчна част на модела За да бъде валиден предложеният модел, е необходимо да се направи обратна връзка и да се проследи неговата ефективност. Знанията и уменията на учениците след приключване на раздела се проверяват чрез дидактически тест. Целите на теста изпълняват ролята на критерии за резултатност на педагогическия процес, която се измерва със степента на тяхната реализация. Анкетата за обратна връзка установява отношението на учениците към предмета, помага за диагностиране на проблеми и трудности, които срещат при подготовката, и предоставя информация за отношението им към метода на интелектуалните карти.
-
Петрана Лилова, ФСПГ „Васил Левски“, Монтана
pepikos99@abv.bg
рецензент: доц. д-р Нели Димитрова